استخراج اطلاعات ژنتیکی 48 هزار نمونه خون ذخیره در بانک خصوصی خون بند ناف رویان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،مرتضی ضرابی در نشست با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل و جمعی از پزشکان متخصص زنان و زایمان با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر 80 هزار نمونه در این بانک ذخیره شده است. 

وی با اشاره به اینکه با زیرساخت‌هایی که در بانک خصوصی خون بند ناف ایجاد شده، این بانک آماده ذخیره‌سازی تا 100 هزار نمونه است، تصریح کرد: تلاش داریم با این کار، شانس بالای 80 درصد نمونه مناسب برای پیوند را ایجاد کنیم. 

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از فعالیت 28 نمایندگی بانک خصوصی سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یک نمایندگی در شهر اربیل کشور عراق خبر داد و اضافه کرد: میزان آلودگی خون‌های جمع‌آوری شده برای  ذخیره در این بانک، در سایه آموزش و دقت عوامل جمع‌آوری‌کننده به کمتر از یک درصد رسیده است.

ضرابی خاطرنشان کرد: در بانک عمومی سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان نیز 5 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است که اطلاعات ژنتیکی 3 هزار نمونه استخراج شده است. 

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 20 نمونه از بانک خصوصی خون بند ناف رویان مورد پیوند قرار گرفته است که 80 درصد پیوندها با موفقیت همراه بوده است، تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم در بانک خون فراهم و تلاش شده است تا نمونه‌های ذخیره شده در این بانک حتی در زمان حوادث غیرمترقبه نیز حفظ شود و کمترین آسیبی نبیند. در صورت آسیب، خسارت آن از سوی بیمه پرداخت می‌شود. 

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه تسهیلات ویژه‌ای در اختیار متقاضیان استان اردبیل به دلیل کمتر توسعه یافته بودن آن قرار گرفته شده است، افزود: تخفیف و تقسیط هزینه ذخیره خون بند ناف نوزاد از جمله این تسهیلات است که امیدواریم در سایه همکاری پزشکان متخصص، میزان نمونه‌های ذخیره شده در این بانک از استان اردبیل افزایش یابد. 

در این جلسه مهران اوچی اردبیلی، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل نیز به اهمیت سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد اشاره کرد و گفت: توسعه مشارکت مردم در ذخیره خون بند ناف که یک فرصت خوب برای تمام خانواده‌هاست، نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر در جامعه است.

وی با بیان اینکه هرچند استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها هنوز چندان معمول نیست، ادامه داد: اما این سلول‌ها در درمان دیابت تیپ یک (وابسته به انسولین)، بیماری‌های قلبی عروقی، لوپوس، بیماری‌های نورولوژیک مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر، کم‌خونی‌ها و نقص ایمنی، بیماری‌های کبدی به کار برده می‌شود. 

در این جلسه افشین فتحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با بانک خون بندناف رویان خبر داد و تصریح کرد: بانک ذخیره خون بندناف رویان توسط جهاد دانشگاهی تاسیس شده و این یک حرکت جهادی است، به همین دلیل باید حمایت‌های لازم از آن صورت گیرد. 

در این جلسه حاضران به ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند و به سوالات توسط مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان پاسخ داده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا