نقوش 6 هزار ساله در قطب شمال

چندی پیش یک سنگ نگاره بسیار منحصر به فرد در نزدیکی دریاچه کانوزیرو (Kanozero) در شمال روسیه و مناطق مجاور قطب شمال کشف شد که نشان دهنده قدیمی ترین نقاشی دیواری موجود در قطب شمال با قدمت 6 هزار سال است. در نزدیکی این صخره نگاره، بقایای یک  جاده قدیمی ساخته شده در دوران امپراتوری روم قرار داشته و همچنین یک اردوگاه باستانی بازسازی شده نیز در این منطقه تاسیس شده است که بازدیدکنندگان در آن با صنایع دستی و فنون به کار رفته توسط انسان های اولیه و نخستینیان آشنا می شوند.

آثار صخره ای کانوزیرو روی دیواره صخره نقش بسته اند و مطالعات باستان شناسی نشان می دهد تاریخ خلق آن ها به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد. کارشناسان این آثار را در زمره پنج سازه بزرگ باقی مانده از دوران نوسنگی در سراسر جهان محسوب می کنند.

در همین رابطه تاتیانا کوستروفا (Tatyana Kostrova) از کارشناسان موزه داری اعلام کرد: «موزه این منطقه آمادگی اعطای کمک های مالی برای انجام تحقیقات در باره این آثار را دارد. آثار صخره ای کانوزیرو روی دیواره صخره نقش بسته اند و مطالعات باستان شناسی نشان می دهد تاریخ خلق آن ها به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد. کارشناسان این آثار را در زمره پنج سازه بزرگ باقی مانده از دوران نوسنگی در سراسر جهان محسوب می کنند. این مجموعه استثنائی در جزیره ای واقع در سواحل دریاچه کانوزیرو قرار دارد که در جنوب شرقی منطقه مورمانسک (Murmansk) قرار دارد. در این محوطه هزار و دویست تصویر از حیوانات، انسان ها؛ نقوش سمبولیک ماه و خورشید؛ شکار، ماهیگیری و … وجود دارد.»

نخستین اثر پیش از تاریخی و باستانی این منطقه در سال 1997 میلادی کشف شد و مطالعات بعدی حاکی از وجود یکی از منحصر به فرد ترین آثار پیش از تاریخی جهان در نزدیکی قطب شمال بود. اهمیت این محوطه سبب شد که یک گنبد شیشه ای برای محافظت از آثار موجود در آن با ابعاد دو برابر محوطه ساخته شده و روی آن نصب شود.

 

در زیر این گنبد بزرگ شیشه ای حدود 640 نقاشی و صخره نگاره پیش از تاریخی قرار دارد. هزینه این عملیات استحفاظی حدود 233 هزار دلار بوده و به تازگی به پایان رسیده است.  تاتیانا کوستروفا در این خصوص گفت: «وجود این گنبد از صخره نگاره های باستانی حفاظت می کند. قدم بعدی ما باید معرفی و جذب علاقه مندان و گردشگران به این محل باشد.» لازم به توضیح است که آثار فوق در محلی بسیار دورافتاده قرار گرفته اند که البته یکی از دلایل سالم باقی ماندن آن ها نیز همین موضوع است. این صخره نگاره ها از نزدیکترین جاده اصلی حدود 20 کیلومتر فاصله داشته تنها از طریق قایق یا خودروهای خاصی می توان به محل مورد نظر رسید.

ولادیمیر پروالوف (Vladimir Perevalov) مدیر موزه تاسیس شده در این محل نیز با اعلام آغاز پروژه علمی جمع آوری اطلاعات و پژوهش در باره این نقوش گفت: «این تصاویر مستندسازی شده و در شبکه اینترنت در اختیار پژوهشگران قرار دارد. ما در این طرح از باستان شناسان و تاریخ دانان مختلفی دعوت به همکاری کرده و با آن ها مشاوره داشتیم. »

مطالعات علمی در رابطه با صخره نگاره های قطبی همچنان ادامه داشته و پژوهشگران طی سال گذشته موفق به کشف تعدادی صخره نگاره جدید در این منطقه شدند. در این پروژه سطح صخره از رسوبات و سایر آلاینده ها پاک شده و احتمالاً باید راهکاری علمی برای پیشگیری از رشد مجدد گلسنگ ها روی این نقوش اندیشیده شود.

فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا