خوش آمدگویی ایستگاه فضایی بین المللی به بخش خصوصی

شرکت اسپیس ایکس در تازه ترین پرتاب فضایی خود یعنی ارسال کپسول دراگون به همراه راکت فالکون 9 به فضا دست به ابتکارعمل تازه ای نیز زد. درحالی که توجه همگان به تلاش این شرکت جهت بازیابی راکت گران قیمت آن بود اما شاید کمتر کسی به دستگاهی کوچک در محموله باری فضاپیمای دراگون توجه کرد: قهوه ساز اسپرسو!

مهمان جدید ایستگاه فضایی بین المللی که ISSpresso نام دارد قهوه سازی به ابعاد یک مایکروویو است و تنها به کمی آب و یک کپسول قهوه نیاز دارد تا نوشیدنی گرم خوشمزه ای برای فضانوردان تهیه کند.

در کنار این دستگاه، مجموعه ای از تجهیزات مربوط به 5 آزمایش نیز دیده می شود، از تحقیقات مربوط به ساختارهای ماهیچه ای گرفته تا آزمایشات عصبی بر روی موشهای آزمایشگاهی و در نهایت ماهیچه های سنتزی. تمامی این دستگاهها و مجموعه های آزمایشگاهی هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی قرار دارند. نگاهی به حامیان مالی این آزمایشات گویای آن است که خیز بلندی از شرکتهای خصوصی برای استفاده از ایستگاه فضایی 100 میلیارد دلاری در راستای توسعه تحقیقاتی علمی آغاز شده است.

فلسفه اصلی راه اندازی و توسعه ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد فضایی جهت انجام آزمایشات مختلف بوده است. جاذبه اندک این سازه در کنار محیط بسیار سخت و خشن فضا، آن را به مکانی ایده آل جهت انجام آزمایشات گوناگون بر روی مواد و بافتهای مختلف تبدیل کرده است.

در عین حال شرکتهای خصوصی این امکان را پیدا می کنند که از این موقعیت برای بررسی فرآیند رشد بافتهای زنده و حتی کریستالها استفاده کنند.

در سالهای گذشته ناسا از این ایستگاه فضایی برای انجام طیف گسترده ای از آزمایشات استفاده کرده است اما اکنون این آژانس فضانوردی به چشم اندازی نگاه می کند که در آن  بخش خصوصی بتواند از این فرصت برای توسعه جنبه های متنوعی از علوم جدید استفاده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا