با این استراتژی‌های موفقیت، خود را برای 15 سال آینده آماده کنید

به گزارش سیناپرس ازماهنامه شبکه ،اگر انسان دوراندیشی نبوده‌اید، بهتر است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنید و با یک استراتژی مشخص و راهگشا خود را برای آینده‌ای پرشکوه آماده کنید. سؤالاتی که به‌طور مرتب در ذهن خود تکرار می‌کنید و پاسخ‌هایی که برای این سؤالات دارید، خط‌ مشی حرکتی و استراتژی‌های بلندمدت سازمان شما را تعیین خواهند کرد.

ما در حال عبور از یک زمان بسیار نامعلوم و نامشخص هستیم. راه تاریک و مبهمی که پیش رو داریم، در شرایطی به پیش‌بینی نیاز دارد که همان پیش‌بینی‌ اولیه نیز به پیش‌بینی‌های ثانویه نیاز دارد. به‌نظر برخی از کارشناسان طی 15 سال آینده حدود 85 درصد پیش‌بینی‌ها، احتمالات و ترندهایی که توسط مؤسسات دانشگاهی، تحلیلگران و اقتصاددانان ارائه خواهد شد، بسیاری از روندهای تجاری را تحت تأثیر قرار خواهند داد و کسب ‌و کارها را به مسیرهای تازه و جدید هدایت خواهند کرد. برای دست‌اندرکاران فناوریِ اطلاعات سرعت تغییرات به‌حدی زیاد است که باید دائم این سؤال را برای خود مطرح کنند که امروز روی کدام مشکل باید کار کنیم؟ انتخاب درست کدام است؟ اگر پاسخ شما به این پرسش متفاوت با رویکردی است که روز گذشته روی آن کار می‌کرده‌اید، با یک مشکل جدید روبه‌رو شده‌اید و باید خود را با شرایط جدید تطبیق و به حرکت ادامه دهید. ولی برای رسیدن به بهترین پاسخ و اطمینان از اینکه همه نیروها و منابع روی موضوع درستی متمرکز شده‌اند، باید به برخی سؤالات فرعی پاسخ دهید.

با چه کسی باید صحبت کنم؟
اگر با افرادی صحبت کنید که در زمینه کار در یک جامعه اطلاعاتی سابقه نسبتاً طولانی دارند و از آن‌ها مشاوره‌ای درباره کسب ‌و کار و شبکه‌ای که در آن کار می‌کنید درخواست کنید، به شما خواهند گفت: آیا شبکه‌ای که در آن کار می‌کنید به‌گونه‌ای است که از شما محافظت می‌کند؟ مجریان فناوری اطلاعات باید برای حرکت رو به جلو و پیشرفت، شبکه‌های قدرتمند شخصی و حرفه‌ای را گسترش و ترویج دهند. به‌تازگی گروهی از مهندسان دانشگاه اوهایو استیت کارگاهی را با حضور حدود 60 نفر از مدیران اجرایی سطح C برگزار کردند. آن‌ها از حاضران در جلسه خواستند به این پرسش پاسخ دهند که اگر مدیرعامل شرکتی که در آن کار می‌کنید از شما بپرسد، دوست دارم برای آینده کار مجموعه با سه نفر از صاحب‌نظران این شرکت صحبت کنم، شما چه کسانی را پیشنهاد می‌دهید؟ پاسخ‌های دریافتی خیلی جالب و تأمل‌برانگیز بود. حدود 75 درصد پیشنهاد کردند تا از غول‌های دنیای دیجیتال و رؤسای آن‌ها استفاده شود، افرادی مانند ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، لری پیج و سرگئی برین. گروه اندکی از پرسش‌شوندگان عقیده داشتند بهترین راه شناخت آینده آن است که در آینده حضور داشت. 9 درصد از آن‌ها به رهبران اشاره کردند، 8 درصد به آینده‌نگرها و حدود 4 درصد هم به نیروی نسل جوان، رئیس‌جمهور و مدیران‌عامل سازمان‌ها و تشکیلاتی که در زمینه دگرگونی دیجیتالی موفق عمل کرده‌اند. جالب اینکه حتی یک نفر هم به اقتصاددانان اشاره نکرد.

بعد از این چه کاری باید انجام دهم؟

مأمور ارشد امنیت اطلاعات در یک شرکت مرتبط به زیرساخت‌های حیاتی از مکالمه خود با یکی از کارمندان یک شرکت چندملیتی معروف صحبت می‌کند که به‌تازگی به پست مأمور ارشد امنیت اطلاعات منصوب شده است.

وی که فرد بسیار جوانی هم بود، با شور و اشتیاق زیادی در حال آماده‌سازی فهرستی از کارهای مهمی بود که باید انجام می‌شد. اما کارمند با تجربه‌تر به او خاطر نشان کرد که هیچ کس نمی‌تواند به‌تنهایی از عهده تمام این کارها به‌طور هم‌زمان برآید، پس بهتر این است آن‌ها را اولویت‌بندی کند و کارهای با اولویت بالاتر را قبل از بقیه انجام دهد. وقتی این فهرست شامل کارهای زیادی می‌شود، ترتیب و توالی از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا شما این آمادگی را دارید که وظایف خود را اولویت‌بندی کنید و همه آن‌ها را به‌ترتیب انجام دهید؟

نقاط عطف چه زمانی و کجا هستند؟

برای اینکه بتوان نیرو و انرژی خود را روی نقطه درست متمرکز کرد، باید یک نقشه کلی از تغییراتی که قرار است در حوزه فناوری‌های مهم صورت گیرد و اینکه چه اختلالاتی ممکن است در کار پیش بیاید، در دست داشت. وقتی جف ایملت مدیرعامل کنونی جنرال الکتریک در مصاحبه اختصاصی این شرکت حضور یافت از وی سؤال شد فکر می‌کند چه زمانی روبات‌ها وارد بازار و جایگزین نیروی انسانی می‌شوند؟ او در پاسخ گفت: «اگر واقعاً این پدیده رخ دهد، به احتمال زیاد بیشتر از 30 سال بعد خواهد بود.» او اضافه کرد: «سرمایه کنونی که در اختیار دارد را برای بالا بردن بهره‌وری کارگران هزینه می‌کند. یعنی اینکه همه افرادی که در جنرال الکتریک کار می‌کنند تمام ابزار آلات و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار خواهند داشت تا به این ترتیب بازدهی و کارایی افزایش پیدا کند. ما کاری می‌کنیم همه کارمندان‌ باهوش‌تر شوند و بعد خواهیم دید چه اتفاقاتی می‌افتد.»

به‌نظر شما ممکن است چه اتفاقاتی بیافتد؟
افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات کار می‌کنند، همواره باید آینده را در نظر داشته باشند. نمای بیرونی اکوسیستم فناوری اطلاعات یعنی استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و نمایشگاه‌های فناوری چندان با واژه‌ای به‌نام اغراق غریبه نیستند. نشست‌های خبری، ترفندهای بازاریابی و سخن‌رانی‌های مختلف معمولاً جنبه‌های اغراق‌آمیز زیادی دارند. نسل کنونی مدیران، موفقیت کاری خود را مرهون این مسئله هستند که به هیچ‌ عنوان صحبت‌های خرده‌فروشان را باور نداشتند. ما در حال گذر به دوره‌ای هستیم که موفقیت در آن به یک نکته مهم و حیاتی وابسته است.

اتفاقات بزرگ و موفقیت‌های عظیم با همین ابزاری که در دست داریم نصیب ما می‌شوند. شاید زمانی با این تفکر وارد بازار کار می‌شدیم که کسی فکر نمی‌کرد آینده خیلی زود از راه می‌رسد. ولی باید قبول کنیم آن دوران تمام شده است و آینده خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کنیم از راه خواهد رسید.

 


شاید یکی از هیجان‌انگیزترین محیط‌های کاری دنیا مرکز تحقیقات ناسا باشد. حدود شش هزار دانشمند، مهندس و متخصص مشغول انجام وظایف خود در پروژه‌های مختلف از قبیل حفظ سیاره زمین، شناخت بهتر از کره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و درک بهتر از کهکشان پیرامونمان هستند. توماس سادراستورم رئیس ارشد بخش فناوری و نوآوری معتقد است این روزها نسل جدید نیروی کار با یک باور عمومی وارد بازار کار می‌شوند: «موضوعات فوق‌العاده به‌سرعت و با هزینه بسیار کم به دست می‌آیند و همین مسئله باعث شده است تا شاهد یک انقلاب عظیم باشیم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا