بازگشت هواپیماهای مافوق صوت

دلایل زیادی وجود دارد که این روزها آنچنان خبری از هواپیماهای مافوق صوت نیست اما ساده ترین و البته مهمترین آنها چیزی نیست جز حرارت. زمانی که با سرعت 5 ماخ یعنی 5 برابر سرعت صوت پرواز می کنید، عملا باید سوار بر هواپیمایی شده باشید که در برابر گرمایی درحدود 3600 تا 5400 درجه فارنهایت تاب مقاومت داشته باشد و با توجه به مقاوم ترین مواد قابل استفاده موجود یعنی سرامیکهای مخصوص، عملا چنین چیزی امکانپذیر نیست.
اکنون اما تیمی از دانشمندان بریتانیایی و چینی ماده جدیدی ارایه کرده اند که این مشکل به ظاهر حل نشدنی را برطرف می کند. آنها سرامیک جدیدی را مهندسی کرده اند که حدود 12 بار در برابر حرارت، عملکرد مؤثرتری نسبت به سرامیکهای فعلی دارد.
حالا می توان امیدوار بود که هواپیماهای مافوق صوت با سرعت 4 یا 5 برابر صوت رنگ واقعیت به خود بگیرند.
آنها در این پروژه نوعی پوشش سرامیکی که در مغز آن کاربید قرار دارد ساخته اند. البته این امکان هم وجود داشت که از کاربید زیرکونیوم استفده شود که در برابر حرارت، مقاومت زیادی دارد اما نقطه ضعف این ترکیب در آن است که بعد از مدتی تحلیل رفته و مستعد از هم فروپاشی است.
بشر هیچگاه هواپیماهای مافوق صوت کنکورد را از یاد نمی برد. این هواپیماها عرض اقیانوس اطلس را با سرعتی در حدود دو برابر سرعت صوت طی می کردند اما هزینه بسیار زیاد نگهداری از آنها و همچنین سر و صدای زیادی که ایجاد می کردند موجب شد تا از رده خارج شده و بازنشسته شوند.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : engadget

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا