درمان سوزاک با واکسن مننژیت

با توجه به همه گیر شدن نوعی خاص از بیماری آمیزشی سوزاک در کشورهای مختلف جهان که نسبت به انواع درمان های آنتی بیوتیکی مقاومت نشان می دهد، پژوهشگران خطر شیوع آن را جدی اعلام کرده و خواستار تلاش برای یافتن راه درمان موثری شده اند.

چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه ای نسبت به شیوع جهانی عفونت باکتریائی سوزاک مقاوم به آنتی بیوتیک اخطار داده بود. این ابر باکتری را می توان از جمله بدترین نمونه های ثبت شده دانست که شواهد نشان می دهد پتانسیل محدودی برای درمان این بیماری آمیزشی (STI) وجود دارد.

پژوهشگران با بهره گیری از واکسن مننژیت توانسته اند خطر ابتلا به سوزاک را کاهش دهند. بر این اساس واکسن موسوم به (MeNZB) علاوه بر تاثیر مناسب در عدم ابتلا به مننژیت،  به میزان 31 درصد نیز خطر ابتلا به این بیماری آمیزشی را کاهش می دهد.

در پی ثبت موارد متعدد ابتلا به نوعی بیماری سوزاک در کشورهای فرانسه، ژاپن و اسپانیا که عامل Neisseria gonorrhoeae در همه بیماران مشاهده شده است مشخص شد باکتری فوق در تمامی موارد ثبت شده نسبت به انواع درمان های آنتی بیوتیکی مقاومت نشان داده است.

سوزاک یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود که از طریق آمیزش جنسی منتقل شده و به دلیل عدم بروز نشانه ها و شواهد، بسیاری از افراد مبتلا، از اینکه به این باکتری آلوده شده اند خبر نداشته و به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

ظهور این نوع از سوزاک مقاوم به انتی بیوتیک بسیار خطرناک محسوب می شود زیرا از دهه 1930 میلادی به بعد بیماری های گروه خانواده باکتری های STIs از جمله سیفلیس؛ سوزاک و کلامیدیا با تجویز یک دوره ساده انتی بیوتیکی درمان می شدند.

تنها چند روز پس از انتشار بیانیه نگران کننده سازمان بهداشت جهانی در این رابطه، مقامات این سازمان خبر از ساخت واکسنی دادند که قادر به توقف و کنترل این بیماری است. یکی از مشکلات بیماری فوق این است که ممکن است یک فرد در طول زندگی خود بارها به این عارضه مبتلا شود و بدن هیچ عامل دفاعی موثری در برابر آن نمی سازد.

در این مطالعات تیمی از پژوهشگران نیوزلندی با بهره گیری از واکسن مننژیت توانسته اند خطر ابتلا به سوزاک را کاهش دهند. بر این اساس واکسن موسوم به (MeNZB) علاوه بر تاثیر مناسب در عدم ابتلا به مننژیت،  به میزان 31 درصد نیز خطر ابتلا به این بیماری آمیزشی را کاهش می دهد.

در مطالعات انجام شده و طی بازه زمانی سال های 2004 تا 2006 میلادی حدود 1 میلیون نفر در کشور نیوزلند این واکسن را دریافت کردند. مطالعات بعدی نشان می داد که خطر ابتلا به سوزاک در افراد فوق حدود 31 درصد کاهش پیدا می کند. باکتری عامل بیماری سوزاک که نیسریا گونوریا (Neisseria gonorrhoeae) نام دارد از همان خانواده عامل ایجاد کننده بیماری مننژیت یا نیسریا مننژتیدیس (Neisseria meningitidis) است که ساختار نسبتا مشابهی دارند.

تحقیقات برنامه سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که عامل ایجاد کننده بیماری سوزاک در برابر آنتی بیوتیک های مختلف مقاومت نشان داده بود.

کاهش استفاده از تجهیزات بهداشتی در روابط جنسی و همچنین افزایش میزان سفرهای بین المللی از دیگر مواردی محسوب می شوند که موجب گسترش هر چه بیشتر این بیماری شده و پیش بینی می شود حدود 78 میلیون نفردر سراسر جهان در طول سال به این بیماری مبتلا شوند. باکتری عامل ایجاد کننده این بیماری تنها سبب ایجاد عفونت در اندام جنسی نکرده و می تواند در بافت ها و بخش های دیگر بدن از جمله روده نیز مستقر شده و عواقب بسیار ناگواری همچون عقیم شدن و افزایش احتمال ابتلا به اچ آی وی را نیز در پی داشته باشد.

در همین رابطه دکتر تئودورا وی (Teodora Wi) از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا کنون سه مورد سوزاک در ژاپن، فرانسه و اسپانیا مشاهده شد که غیر قابل درمان بوده‌اند. وی در این رابطه گفت: «هم اکنون امید ما برای درمان و مبارزه با این بیماری افزایش پیدا کرده است.  ما هنوز راهی طولانی برای ارائه واکسن قطعی مقابله با سوزاک در پیش داریم اما در حال حاضر مدارک و شواهدی وجود دارد که نشان دهنده امکان پذیر بودن هدف فوق بوده ومی تواند ما را در این مسیر یاری کند.»

البته به اعتقاد کارشناسان حتی در صورت تهیه آنتی بیوتیک های قوی و جدید و ارائه روش های درمانی مناسب نیز بهترین روش مواجه شدن با این عارضه، پیشگیری محسوب می شود.

شرح کامل این یافته جدید و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی Lancet  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

احسان محمدحسینی