تولد ۹ بز شبیه‌سازی‌شده در پژوهشگاه رویان

به نقل از جهاددانشگاهی، دکتر حمید گورابی رئیس پژوهشگاه رویان، در جلسه بازدید اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از این پژوهشگاه گفت که سالانه بیش از 200 هزار ویزیت و نیز بیش از 6500 سیکل درمانی در این مرکز انجام می‌شود که 35 تا 40 درصد سیکل‌های درمانی انجام شده، همراه با موفقیت هستند.

دکتر گورابی همچنین به اقدامات مربوط به شبیه‌سازی در پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت که برای حفظ حیوانات در معرض انقراض تلاش‌های زیادی انجام گرفته که یکی از نتایج آن، تولد 9 بز شبیه‌سازی‌شده از 11 انتقال است.

او همچنین از اقداماتی که در زمینۀ شبیه‌سازی پلنگ انجام گرفته نام برد و توضیح داد که با گرفتن تخمک گربه، جنین پلنگ را تشکیل داده‌ایم اما در زمینۀ پیدا کردن رحم جایگزین، همچنان دچار مشکل هستیم.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اعلام کرد که در سال گذشته، اولین پیوند بافت تخمدان منجمد به یک بیمار سرطانی در ایران انجام گرفت و نتایج آن همچنان در حال بررسی است.

دکتر گورابی در ادامه توضیح داد که بعد از حداقل 15 طرح تحقیقاتی کوچک و بزرگ و چاپ بیش از 10 مقالۀ علمی در مجلات معتبر جهانی، روش انجماد تخمدان انسان به ثبت رسید و سرانجام در سال 1391، بانک تخمدان و بیضۀ انسانی در پژوهشگاه رویان تأسیس شد.

او گفت که تاکنون بیش از ۱۲۰ تخمدان از بیماران سرطانی و غیرسرطانی در این بانک ذخیره شده است.

دکتر گورابی از سخن مقام معظم رهبری که مؤسسه رویان را ترکیبی از علم، ایمان و تلاش دانسته‌اند یاد کرد و گفت: «تمام تلاش ما در پژوهشگاه رویان برای این است که به جایگاهی برسیم که شایستگی این تعریف مقام معظم رهبری را داشته باشیم.»

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا