100 شرکت، مقصر انتشار 71 درصد گازهای گلخانه ای جهان

انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) به طور معمول در هر کشور مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صدر فهرست اصلی ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه ای، چین، آمریکا و هند قرار دارند.

اما در گزارش CDP رویکرد متفاوتی اتخاذ شده و به جای کشورها، اصلی ترین شرکت های تولیدکننده گازهای گلخانه ای معرفی شده اند.

این گزارش، با اشاره به گسترش سریع سوخت های فسیلی در 28 سال گذشته، تعداد واقعی آلوده کنندگان کربنی جهان مشخص کرده است. تمرکز اصلی در این گزارش، بر انتشار کربن و متان از فعالیت صنعتی توسط تولیدکنندگان سوخت فسیلی است.

میزان انتشار گازهای گلخانه ای از سال 1988 بالغ بر 923 میلیارد تن گزارش شده است که تقریبا معادل نیمی از گازهای گلخانه ای صنعتی منتشر شده از آغاز انقلاب صنعتی در سال 1751 است.

نکته قابل تأمل اینکه 25 نهاد و شرکت دولتی، مسئول تولید نیمی از گازهای گلخانه ای صنعتی جهان در بازه زمانی 1988 تا 2015 هستند.  

اصلی ترین شرکت های تولیدکننده گازهای گلخانه ای، (به ترتیب) شرکت دولتی ذغال سنگ چین، شرکت آرمکو (Aramco) عربستان و شرکت گازپروم (Gazprom) و با اندکی فاصله، شرکت دولتی ذغال سنگ روسیه است.

در بین شرکت های سرمایه گذاری دولتی، شرکت های اکسون موبیل (ExxonMobil)، شل (Shell)، بریتیش پترولیوم (BP) و  Chevron مسئول بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای صنعتی هستند.

اما هدف از این گزارش، تنها انتشار نام اصلی ترین شرکت های تولیدکننده گازهای گلخانه ای نیست؛ بلکه تلاش می شود تا سرمایه گذاران بتوانند آمار مقایسه ای در خصوص میزان انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با قراردادهای مالی در صنایع سوخت فسیلی در اختیار داشته باشند.

پدرو فاریا، مدیر فنی پروژه افشای کربن (CEP) تأکید کرد: اقدامات در حوزه تغییرات اقلیمی، دیگر محدود به جهت گیری های ارائه شده توسط سیاست گذاران نیستند؛ بلکه این اقدام، جنبشی اجتماعی است که توسط الزامات اقتصادی و اخلاقی هدایت می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا