دایناسورهای پردار در ایران زندگی کرده‌اند

به گفتۀ دکتر عباسی، یکی از دانشیاران رشته زمین‌شناسی دانشگاه زنجان، براساس نتایج مطالعات اخیر، دایناسورهای پردار از گروه دونده خزندگان نیز در ایران زندگی می‌کرده‌اند. این نتیجه‌ای است که در پی کشف مجموعه‌ای از ردپای دایناسورها در البرز مرکزی به دست آمده است.

 این استاد دانشگاه در توضیح همکاری با پروفسور «لیدا زینگ» از دانشگاه علوم زمین پکن و پروفسور «مارتین لوکلی» از دانشگاه کلرادو گفت که در بررسی رسوبات ژوراسیک میانی منطقه «بلده» در استان مازندران، موفق به کشف ردپای دایناسورهای دو انگشتی شدیم که در گروه دایناسورهای پیراپرنده دسته‌بندی می‌شوند.

عباسی قدمت این ردپاها را متعلق به حدود 170 میلیون سال پیش عنوان کرد و گفت که این اکتشاف از دو جنبه حائز اهمیت است؛ اول آن‌که ثابت می‌کند که دایناسورهای پردار در ایران زندگی می‌کرده‌اند و دیگر آن‌که وجود دایناسورهای دو انگشتی پردار در زمان‌های پیش‌تر از کرتاسه را که تاکنون مبهم و ناشناخته بود، روشن می‌کند.

 او اظهار امیدواری کرد که شاید بتوان با این یافته، که در نوع خود در سطح دنیا، چهارمین یافته محسوب می شود، به بازسازی چگونگی پراکنش این دسته از دایناسورها در زمان پیش از کرتاسه دست یافت.

گفتنی است که نتایج این مطالعات در مجله تخصصی Historical Biology به صورت برخط ارائه شده است.

دایناسور پردار (Feathered Dinosaur) گونه‌ای از دایناسور است که دارای پر باشد. از اوائل دهه ۱۸۰۰ میلادی زمانی که تحقیقات علمی روی دایناسورها آغاز شد به مدت ۱۵۰ سال به طور کلی اینطور پذیرفته شده بود که دایناسورها وابسته به خانواده خزندگان باشند. خود واژه دایناسور که در سال 1842 توسط دیرینه‌شناسی به نام «ریچارد اوون» ابداع شد منشأ یونانی دارد به معنی «مارمولک ترسناک». این دیدگاه طی جریانی در تحقیقات علمی اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع به تغییر کرد و دایناسورها وابسته به گروه پرندگان معرفی شدند. درواقع پرندگان امروزی نوادگان مستقیم گروه ددپایان دایناسورها هستند و از این ‌رو پرندگان امروزی نیز در شاخۀ دایناسورهای پردار طبقه‌بندی می‌شوند.

 

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا