تقویت ارتباط با مراکز بین المللی، محور اصلی همایش آموزش مهندسی

 به گزارش سیناپرس،علی اشرفی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ، با اشاره به این که همایش بین المللی آموزش مهندسی ایران دوسالانه برگزار می شود، گفت: انجمن آموزش مهندسی ایران سال 88 آغاز به کار کرد و از آن زمان تاکنون 4 دوره از این همایش در دانشگاه های کشور به سفارش و تحت نظر انجمن و با همکاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

وی ادامه داد: دوره های قبل همایش در دانشگاه های تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و شیراز برگزار شد و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میزبان پنجمین دوره از این همایش ها از 30 آبان تا دوم آذرماه جاری خواهد بود.

 همایشی برای نزدیک کردن کیفیت آموزش مهندسی در کشور با بهترین استانداردهای بین المللی
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مورد هدف از برگزاری این همایش گفت: بحث و بررسی پیرامون آخرین تحولات آموزش مهندسی در دنیا و روش های بومی سازی آنها مهم ترین هدف ماست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همایش یاد شده به دنبال تغییر در سرفصل های آموزش مهندسی در دانشگاه ها است، یادآور شد: آموزش مهندسی در همه دنیا مبتنی بر دروسی است که کمابیش سرفصل های مشابه دارند؛ اما به دلیل پیدایش و حائز اهمیت شدن مسائل جدیدی نظیر مسایل محیط زیست، اشتغال و مهارت های کارآفرینی، گرمایش زمین و امثال این مسائل، نیاز به بازنگری دروس وجود دارد. افزایش تعاملات بین المللی و استفاده از تجارب مراکز آموزشی معتبر موجب می شود برنامه دروس در مراکز آموزش مهندسی به روز باشد.
وی اظهار داشت: محور اصلی همایش پنجم، بین المللی سازی آموزش مهندسی در ایران انتخاب شده است.
دبیر همایش بین المللی آموزش مهندسی ایران تاکید کرد: در هر همایش موضوعی به عنوان محور اصلی انتخاب می شود؛ مثلا در همایش چهارم موضوع استفاده از آموزش های مجازی و الکترونیکی به عنوان محور اصلی همایش انتخاب شد.
این استاد گروه حرارت و سیالات دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: هیات مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران با توجه به گسترش تعاملات بین المللی ایران پس از توافق هسته ای، پیشنهاد کرد همایش پنجم بر موضوع بین المللی سازی آموزش مهندسی در ایران متمرکز شود و این موضوع به تایید کمیته راهبردی همایش نیز رسید. توضیحاتی در باره مفهوم بین المللی سازی آموزش در یادداشتی به قلم دکتر جعفر توفیقی ارائه شد که در وب سایت همایش در دسترس عموم است. مسائلی نظیر جذب دانشجویان خارجی، ایجاد ارتباط و برگزاری دوره های مشترک با مراکز آموزشی خارجی از جمله مصادیق بین المللی سازی آموزش مهندسی در ایران هستند.
سخنرانی کلیدی، میزگرد، کارگاه های آموزشی و ارائه مقاله در همایش
وی در مورد برنامه های پیش بینی شده برای این همایش گفت: برنامه های همایش با همفکری و تایید مسئولان انجمن آموزش مهندسی و اعضای کمیته راهبردی، که از صاحبنظران و کارشناسان برجسته ی این حوزه هستند، تدوین شده اند. هفت میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب نظران برای همایش درنظر گرفته ایم که عناوین آنها به زودی در وب سایت همایش اعلام خواهد شد. در این میزگردها ابتدا نقطه نظرهای اعضای میزگرد به اختصار مطرح شده و پس از آن حاضران سوال ها و نظرهای خود را طرح می کنند.
به گفته اشرفی زاده، همچنین تعدادی کارگاه آموزشی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها داریم که هدف اصلی آنها به روز کردن اساتید در زمینه های تخصصی مرتبط با آموزش مهندسی است. عناوین این کارگاه ها هم بزودی اعلام خواهد شد.
نویسنده کتاب «مقدمه ای بر کاربرد ریاضیات مهندسی» در مورد مقالات این همایش اظهار داشت: برای دریافت مقالات مرتبط با محورها و موضوعات مورد علاقه در همایش فراخوان داده شده است و اساتید و کارشناسان تا اول شهریورماه فرصت دارند مقالات خود را از طریق وب سایت همایش ارسال کنند. برخی موضوعات مورد نظر، که در سایت همایش نیز اعلام شده اند، عبارتند از: بین المللی سازی آموزش مهندسی، توجه به حفاظت از محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی در آموزش مهندسی، محتوای برنامه های درسی در آموزش مهندسی، مستندسازی تجربیات در آموزش مهندسی و چالش ها و راه حل ها در ارتباط با برنامه ریزی و اجرای آموزش مهندسی.
اشرفی زاده ارائه سخنرانی های کلیدی را از دیگر برنامه های این نشست اعلام کرد و گفت: اساتیدی که تجارب موفق در سطح بین الملی در زمینه آموزش مهندسی داشته اند میهمان همایش خواهند بود.
وی گفت: استیو لمبرت Steve Lambert استاد دانشگاه واترلوی کانادا که دفتری در آن دانشگاه تاسیس و از این طریق مسائل واقعی مهندسی و صنعتی را وارد دروس دانشگاهی کرده، یکی از سخنرانان کلیدی است که تجارب خود را با مخاطبان در میان خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: جیمز ترولیان James Trevelyan از استرالیا و مدیر اجرایی شرکت استارتاپ کلوز کامفرتClose Comfort که هم در زمینه کار مهندسی و هم آموزش مهندسی توفیق های زیادی داشته و پروژه ده ساله ای را در کشورهای در حال توسعه در ارتباط با ارزش کار مهندسی اجرا کرده، سخنران کلیدی دیگر همایش است.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: برنارد آمادیی Bernard Amadei از اساتید صاحب نام دانشگاه کلرادو آمریکا که بنیانگذار سازمان مهندسان بدون مرز نیز هستند، در این همایش سخنرانی خواهند داشت.
علاوه بر اینها از جمعی از مقامات و صاحبنظران کشورهای اسلامی، همسایه و برخی کشورهای دیگر دعوت به عمل امده است.

***در زمینه بینش مهندسی و مهارت ها از دنیا عقب هستیم
وی در مورد وضعیت آموزش مهندسی در ایران و دیگر کشورها گفت: آموزش مهندسی سه محور اصلی دارد؛ دانش مهندسی، بینش مهندسی و مجموعه ای از مهارت ها.
استاد گروه حرارت و سیالات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: در زمینه آموزش دانش مهندسی وضع نسبتا خوبی داریم. اما در حوزه بینش و مهارت ها از دنیا عقب افتاده ایم و در این جنبه می خواهیم از تجارب سایر کشورها و دانشگاه های معتبر استفاده کنیم.
وی گفت: در مجموع به نظر می رسد که تغییر سرفصل های دروس مهندسی در دانشگاه ها در حال حاضر اولویت نداشته و تمرکز اصلی باید بر بازنگری و اصلاح برنامه آموزش مهندسی و روش ارائه مطالب باشد.
 علاقمندان برای اطلاع بیشتر از برنامه های این همایش یا ارسال مقالات خود می توانند به دبیرخانه همایش با نشانی تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 7 و یا وب سایت همایش به آدرس iicee2017.kntu.ac.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا