نشست خبری کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق برگزار شد

این نشست خبری با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر علی احمدی، دبیر کنفرانس و دکتر علی احمد یارمحمدی، از اعضای شورای سیاست گذاری اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و ریاست اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق گفت: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور است که به عنوان دانشگاه نسل سوم شناخته می شود؛ دانشگاهی که علاوه بر آموزش و پژوهش، در حوزه کارآفرینی هم ایفای نقش می کند. این ایفای نقش در حوزه کارآفرینی از طریق ورود به مسائل و مشکلات مهم کشور و تلاش برای حل آنها، و از طرفی، استفاده از ظرفیت های دانشگاه – اساتید و دانشجویان – در کمک به جامعه صورت می گیرد.

ایمانی خوشخو افزود: از این طریق، دانشجویان توانمند شده و پس از فارغ التحصیلی، بسیار کم با مشکل بیکاری مواجه می شوند. بنابراین مزیت این دانشگاه (به عنوان دانشگاه نسل سوم) این است که فارغ التحصیلان شاغل تحویل جامعه بدهد. از همین رو، دانشگاه در عرصه های مختلف ورود پیدا کرده است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات بسیار مهمی که در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود، افتتاح اولین پارک پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است که برای نخستین بار در کشور تأسیس می شود و رشته های مرتبط با این موضوع – از جمله مدیریت فرهنگی، کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و بزودی دکتری سیاست گذاری فرهنگی –  را داریم.

ایمانی خوشخو در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است. جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای مهم علمی- پژوهشی کشور است و یکی از عرصه هایی که این نهاد به آن ورود پیدا کرده است، ورود به عرصه صنعت نفت است. ساخت دکل های نفتی، غنی سازی چاه های نفتی و پروژه های بزرگ دیگر، از جمله فعالیت های حال حاضر در جهاد دانشگاهی (در صنعت نفت) است. با توجه به این پشتوانه و سابقه جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش نیروهای نفت، دانشگاه علم و فرهنگ بیش از 3 سال است که دپارتمان نفت و گاز را با این هدف که در حوزه آموزش صنعت نفت بتوانیم بیشتر ایفای نقش کنیم، تأسیس کرده است.

رییس اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق گفت: همانطور که در ابتدا اشاره کردم، یکی از وظایف این دانشگاه، ورود به مسائل مهم کشور است. یک مسأله مهم و بحران ساز، بحث آتش سوزی های نفتی است که سال گذشته شاهد چند مورد بودیم؛ بنابراین چنین مسأله مهمی نیازمند برخورد به شکل علمی و تخصصی است و همکاران دپارتمان نفت و گاز از همان زمان به این فکر افتادند که به حوزه اطفاء حریق به شکل علمی وارد شوند. هفته آینده شاهد برگزاری یک کنفرانس سطح بالای علمی در خصوص فرماندهی عملیات اطفاء حریق با حضور متخصصان داخلی و خارجی در این دانشگاه خواهیم بود.

در بخش دیگر این نشست خبری، دکتر علی احمد یارمحمدی، معاون ایمنی و آتشنشانی وزارت نفت و از اعضای شورای سیاست گذاری کنفرانس، اهداف برگزاری اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق را تشریح کرد.

یارمحمدی گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس، استفاده از پتانسیل موجود در سطح دانشگاه، صنعت و سازمان های دولتی و خصوصی درخصوص دسترسی به آخرین دستاوردهای علمی و عملی فرماندهی عملیات حریق در داخل ایران و خارج از کشور با استفاده از شرکت های بین المللی با ارائه مقاله یا برگزاری کارگاه، استفاده از متخصصان صنایع بویژه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به منظور ارائه تجربیات در حوزه اطفاء حریق آتش های بزرگ بویژه صنعت نفت است.

دکتر علی احمدی، دبیر کنفرانس نیز در سخنانی تأکید کرد: برای این کنفرانس 14 سرفصل تعریف شده است که برای پرداختن به موضوع اصلی، کاملا فراگیر باشد.

محورهای کنفرانس:

  • اصول فرماندهی عملیات اطفای حریق
  • سلسله مراتب فرماندهی عملیات اطفای حریق
  • مدیریت استرس در فرماندهی اطفای حریق
  • تحلیل و بررسی الگوهای رفتاری انواع حریق
  • نقش تکنولوژی های نوین در اطفای حریق
  • نقش سیستم های اعلام و اطفای هوشمند در کنترل حریق
  • نقش الزامات پدافند غیرعامل در کنترل و اطفای حریق
  • نقش و جایگاه فرماندهی عملیات در طرح واکنش شرایط اضطراری و مدیریت بحران
  • مبانی استعدادیابی، آموزش، تربیت فرماندهان عملیات اطفای حریق
  • مدیریت ارتباطات در عملیات اطفای حریق
  • مدیریت ازدحام / تعامل با سازمان های درگیر حادثه
  • مدیریت دود، پساب و پسماندهای صحنه حریق
  • مدیریت منابع مصرفی و تجهیزات عملیات اطفای حریق

احمدی افزود: 38 مقاله علمی دریافت شد که تدوین کنندگان آنها، عمدتا از شاغلان صنعت هستند. 28 مقاله توسط کمیته علمی متشکل از اساتید دانشگاه و فعالان صنعت نفت داوری شده و برخی از آنها در کنفرانس ارائه خواهند شد.

دبیر اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق خاطر نشان کرد: این کنفرانس بجز بخش اصلی، دارای چند بخش جانبی شامل: اجرای چند کارگاه آموزشی و اجرای چند پنل تخصصی است. کارگاه های تخصصی توسط اساتید ایرانی و خارجی ارائه خواهند شد. حداقل دو میهمان خارجی از متخصصین رشته ایمنی و آتش نشانی – فرماندهی عملیات اطفای حریق از کشور هلند در این کنفرانس شرکت کرده و چند کارگاه آموزشی را برگزار خواهند کرد. برگزاری یک نمایشگاه که شرکت های تخصصی تولیدکننده مواد و تجهیزات ایمنی و آتش نشانی، (خدمات و) محصولات خود را معرفی خواهند کرد، از دیگر بخش های این کنفرانس دو روزه خواهد بود.

شایان ذکر است، سازمان نظام مهندسی کشور و سازمان نظام مهندسی استان تهران، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، سازمان پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت H2K هلند از جمله حامیان معنوی این رویداد بزرگ هستند. همچنین، شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت، سازمان آتش‌نشانی مراکز استان‌ ها، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌ های صنعتی، شرکت بهره‌برداری متروی تهران، سازمان بنادر و همچنین مدیران، کارشناسان و رؤسای HSE و نیز رؤسای ایمنی و آتش نشانی از مخاطبان این کنفرانس دو روزه خواهند بود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا