حضور پرشمار دانشگاه‌های ایرانی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: رتبه­‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌­بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای جیائو تونگ چین منتشر می‌­شود. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشـور چیـن برای اولین بار در ژوئـن سال 2003 میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد می‌­شود.

نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال 2017 میلادی با روش‌شناسی کاملا متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های برتر دنیا را انجام داده است.

رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال 2017 در 52 رشته در قالب 5 حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (22 رشته)، حوزه علوم پایه (6 رشته)، حوزه علوم زیستی (4 رشته)، حوزه علوم پزشکی (6 رشته) و حوزه علوم اجتماعی (14 رشته)صورت گرفته است.

تنها دانشگاه‌هایی می توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی 2015-2011 در پایگاه وب آو ساینس برخودار بوده اند. این حد آستانه در رشته‌های مختلف متفاوت است.

در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای 2017، حضور پر شمار دانشگاه‌های ایرانی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا بیانگر پتانسیل و ظرفیت آموزش عالی کشور در عرصه بین‌المللی است. ایران در سال گذشته تنها در رشته مهندسی مواد دارای 3 نماینده بوده است. دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران با قرار گرفتن در بازه رتبه‌ای 600-401 توانسته بودند در جمع 600 دانشگاه برتر دنیا در حوزه مهندسی مواد در سال 2016 قرار گیرند.

شانگهای در سال 2017 از 5 شاخص به شرح جدول زیر جهت ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا بهره گرفته است. وزن هر کدام از این شاخص‌ها متناسب با هر رشته تغییر می‌کند.

شاخص

توضیحات

PUB

تعداد تولیدات علمی در هر موضوع دانشگاهی

TOP

تعداد تولیدات علمی در مجلات برتر در هر حوزه

IC

درصد همکاری‌های بین‌المللی در تولید مقالات

CNCI

میانگین تاثیر مقالات (استنادات نرمال شده)

AWARD

تعداد برندگان جوایز مشهور بین‌المللی

 

حوزه مهندسی

در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای، حیطه مهندسی سال 2017 حضور پر رنگ دانشگاه‌های ایران نویدبخش حضور موثر درعرصه‌های جهانی است. ایران در این حوزه به نسبت دیگر حوزه‌ها عملکرد بهتری از خود نشان داده است. دانشگاه تهران با کسب رتبه 21 جهان در رشته منابع آبی و رتبه 27 جهان در مهندسی متالورژی توانست جزو 30 دانشگاه برتر دنیا در این 2 حیطه قرار گیرد.

رتبه‌بندی حوزه مهندسی در 22 رشته صورت پذیرفته است که ایران در رشته مهندسی مکانیک به نسبت دیگر رشته‌ها پرتعدادتر ظاهر شده است.

در رشته مهندسی مکانیک از ایران 9 دانشگاه به ترتیب دانشگاه آزاداسلامی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی نوشیروانی بابل، تهران، علم‌وصنعت ایران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و  فردوسی مشهد حضور دارند.

در رشته علم مواد از ایران به ترتیب 6 دانشگاه آزاداسلامی، تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و علم‌وصنعت ایران حضور دارند.

در رشته مهندسی برق و الکترونیک از ایران به ترتیب 8 دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، علم‌وصنعت، تربیت مدرس و تبریز حضور دارند.

در رشته مهندسی علم و فناوری ابزارآلات از ایران به ترتیب 5 دانشگاه آزاداسلامی، صنعتی شریف، تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر و علم‌وصنعت ایران حضور دارند.

در رشته مهندسی شیمی از ایران به ترتیب 8 دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف، صنعتی نوشیروانی بابل، علم‌وصنعت، صنعتی اصفهان و تربیت مدرس حضور دارند.

در رشته مهندسی عمران از ایران به ترتیب  7 دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، صنعتی شریف، علم‌وصنعت، تربیت مدرس، امیرکبیر وتبریز حضور دارند.

در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، علم‌وصنعت، تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و تربیت مدرس حائز جایگاه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شدند.

در رشته مهندسی علم محیط دانشگاه تهران و آزاد اسلامی در این دسته قرار گرفتند.

در رشته منابع آبی که دانشگاه تهران با رتبه 15 بهترین عملکرد را از خود ایفا کرد. ازایران 4 دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز و تربیت مدرس نیز دیگر دانشگاه‌های کشورند که بعد از دانشگاه تهران در این رشته قرار گرفته‌اند.

چهار دانشگاه آزاداسلامی، تهران، فردوسی مشهد و تربیت مدرس در رشته صنایع غذایی از ایران در این رتبه‌بندی حضور یافتند.

در رشته مهندسی معدن دانشگاه تهران، آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس 4 نماینده ایران در شانگهای 2017 هستند.

در رشته مهندسی متالورژی نیز دانشگاه تهران با رتبه 27 برترین دانشگاه ایران در این رشته معرفی شد. دیگر نمایندگان ایران در این رشته عبارت هستند از دانشگاه صنعتی اصفهان، آزاداسلامی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم‌وصنعت، فردوسی مشهد و تبریز.

در رشته مهندسی مخابرات تنها دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 200-151 در جهان توانسته است در این رتبه‌بندی حضور پیدا کند. همچنین در رشته مهندسی علم انرژی تنها دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه 300-201 توانسته است در این رتبه‌بندی حضور پیدا کند.

حوزه علوم پایه

رتبه‌بندی حوزه علوم پایه نیز در 6 رشته ریاضی، شیمی، فیزیک، علوم زمینی، جغرافیا و اکولوژی صورت پذیرفته است که در 3 رشته ریاضی، فیزیک و شیمی دانشگاه‌های برتر کشور توانسته‌اند در جمع برترین‌های دنیا قرار گیرند.

در رشته ریاضی ایران هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ جایگاه عملکرد بهتری نسبت به دیگر رشته‌ها داشته است. در این رشته از ایران 3 دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند.

در رشته فیزیک از ایران 3 دانشگاه صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و آزاد اسلامی حضور دارند.

در رشته شیمی 2 دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی حضور دارند.

حوزه علوم زیستی

دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه علوم زیستی نیز در 4 رشته رتبه‌بندی شده‌اند. ایران در 2 حیطه علوم کشاورزی و علوم دامپروری دارای دانشگاه در جمع برترین‌های دنیاست.

در رشته علوم کشاورزی از ایران دانشگاه تهران، آزاد اسلامی و صنعتی اصفهان و تربیت مدرس در جمع برترین‌های این رشته قرار گرفتند.

دانشگاه تهران و آزاد اسلامی در رشته دامپزشکی نمایندگان ایران در این رتبه‌بندی بوده‌اند.

حوزه علوم پزشکی

رتبه‌بندی در حوزه علوم پزشکی در 6 رشته علوم پزشکی، داروسازی، بهداشت عمومی، دندانپزشکی، پزشکی صنعتی و پرستاری صورت گرفته است. ایران جز در 2 رشته پرستاری و پزشکی صنعتی در دیگر رشته‌ها دارای نماینده است.

در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهید بهشتی در فهرست نتایج این رشته قرار گرفتند.

در رشته بهداشت عمومی، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در فهرست رتبه‌بندی حضور دارد که حائز رتبه 300-201 است.

در رشته پزشکی بالینی، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در فهرست رتبه‌بندی حضور دارد که حائز رتبه 400-301 است.

در رشته دندانپزشکی نیز، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در فهرست رتبه‌بندی حضور دارد که حائز رتبه 200-151 است.

حوزه علوم اجتماعی

رتبه‌بندی این حوزه نیز در 14 رشته صورت گرفته است که ایران در رشته مدیریت دارای 5 نماینده در بین دانشگاه‌های برتر دنیا بوده است. این دانشگاه‌ها عبارت هستند از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی شریف.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا