نگرش دختران دانشجوی پزشکی به «زایمان طبیعی»

متخصصان زنان و زایمان و ماماها به عنوان الگوهایی عملی در زمینه زایمان، نقش اساسی در آموزش زنان باردار داشته و طبعا نحوه نگرش شخصی آن ها به پدیده مهمی چون زایمان، تاثیرات قابل توجهی بر زنان باردار خواهد داشت.

به منظور کاوش و بررسی دقیق تر این نگرش در بین دانشجویان مامایی، دانشجویان پزشکی و عوامل مرتبط با آن ها در خصوص روش ترجیحی شان برای زایمان، پژوهش جالبی به انجام رسیده است.

در این پژوهش توصیفی که با شرکت 300 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران و توسط محققینی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی انجام شده، از پرسشنامه های «مشخصات دموگرافیک و عوامل مرتبط با روش زایمان ترجیحی» و «نگرش نسبت به روش زایمان» استفاده گردیده است.

متخصصان زنان و زایمان و ماماها به عنوان الگوهایی عملی در زمینه زایمان، نقش اساسی در آموزش زنان باردار داشته و طبعا نحوه نگرش شخصی آن ها به پدیده مهمی چون زایمان، تاثیرات قابل توجهی بر زنان باردار خواهد داشت.

داده های به دست آمده پس از گردآوری پرسشنامه ای نیز متعاقبا با استفاده از روش های آماری و نرم افزارهای کامپیوتری تجزیه و تحلیل شده است.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که در مجموع بیشتر دانشجویان مورد مطالعه (49درصد) روش سزارین را برای تولد فرزندان خود ترجیح داده بودند!

در مقایسه گروه های مختلف شرکت کننده در این تحقیق، دانشجویان سال اول مامایی و پزشکی، از نظر آماری کمتر از دانشجویان سال 4 مامایی و انترن های پزشکی روش سزارین را ترجیح داده بودند. به عبارت دیگر هر چه تجربه تحصیلی و کارآموزی دانشجویان فوق بیشتر گردیده، گرایش آن ها به روش سزارین بیشتر گردیده است!

طبق نتایج فوق، از میان عوامل مرتبطی که مورد بررسی قرار گرفته اند، سن، قومیت، وزن، محل سکونت، محل تولد، درآمد ماهانه خانوار، ارتباط معناداری با روش زایمان ترجیحی داشته اند.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، به نظر می رسد که میزان ترجیح روش سزارین و نگرش مثبت نسبت به آن در میان دانشجویان مامایی و پزشکی سال بالا بیشتر از دانشجویان ورودی این رشته ها است و لذا مسئولین سیستم آموزشی باید درصدد ایجاد برنامه هایی برای اصلاح نگرش دانشجویان فوق که در آینده سکان مراکز درمانی را در دست خواهند گرفت باشند.

نتایج برگرفته از این پژوهش در آخرین شماره از فصل نامه «پژوهش در پزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی منتشر گردیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: کریمان، ن. و همکاران. 1396. بررسی نگرش نسبت به روش زایمان و زایمان ترجیحی دانشجویان مامایی و پزشکی و عوامل مرتبط در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال ۱۳۹۳. پژوهش در پزشکی، 41(1): 61-56.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا