بیماری کیمیا علیزاده چیست؟

مهرو کمرانی، سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان ایران، مشکل کیمیا علیزاده را ناشی از استرس و فشارهای عصبی به دلیل مسابقات حساس جهانی عنوان و تأکید کرد که این مشکل به هیچ وجه حاد نیست و «کیمیا» تا یک هفتۀ دیگر از بیمارستان مرخص می‌شود.

سارا جمهوری، فیزیوتراپ کیمیا علیزاده نیز در همین راستا در یک گفتگوی رسانه‌ای گفت که در مسابقات جهانی در کرۀ جنوبی، علیزاده دچار سرگیجه، بیهوشی و عدم تعادل شد تا حدی که بعد از بازگشت  نیز به مدت ۲۴ ساعت بیهوش بود. پزشک معالج کیمیا بعد از انجام آزمایش‌های مختلف، به تشخیص نشانگان «گیلن باره»  در او رسید.

نشانگان گیلن باره (Guillain-Barre syndrome) یک بیماری خود ایمنی نادر است که با تأثیر بر سیستم عصبی محیطی (هربخش از سیستم عصبی خارج از مغز و نخاع) باعث ایجاد نارسایی عصبی- عضلانی در فرد مبتلا می‌شود  و معمولاً بعد از گذشت حداکثر 12 ماه به‌طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

بیماری خود ایمنی به بیماری‌ای گفته می‌شود که در آن دستگاه ایمنی به جای دفاع از بدن، به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند و سلول‌های سالم را هدف این حمله قرار می‌دهد.

 «ام اس»، «لوپوس» و «آرتریت روماتویید» از شایع‌ترین بیماری‌های خود ایمنی محسوب می‌شوند اما بیماری «گیلن باره» یکی از بیماری‌های خودایمنی نادر است.

در بیماری گیلن باره، سیستم ایمنی بدن، پوشش اعصاب محیطی (میلین) را هدف حملۀ خود قرار می‌دهد.  در پی تخریب پوشش سلول‌های عصبی، انتقال احساس لمس به مغز مختل می‌شود و در نتیجه، مغز از انتقال سیگنال‌های حرکتی به اندام‌های بدن ناتوان است و به همین دلیل ماهیچه‌ها دچار ضعف می‌شوند.

بیماری گیلن باره یک اختلال خودایمنی نادر است و طبق آمار، از هر 100 هزار نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

علت قطعی بروز بیماری «گیلن باره» هنوز مشخص نیست اما این بیماری عموماً به دنبال یک عفونت ویروسی ملایم شروع می‌شود و علائم آن 10 تا 14 روز بعد از عفونت بروز می‌کند.

علائم شایع این بیماری، سوزن سوزن شدن و ضعف عضلات، عدم تعادل در راه‌رفتن، عدم کنترل روده و مثانه، گرفتگی و درد عضلات به‌ویژه در شب و عدم کنترل ماهیچه‌های صورت، خصوصاً هنگام جویدن و صحبت‌کردن، اختلال در تنفس، بروز نوسانات فشارخون و افزایش ضربان قلب است. با مشاهدۀ این علائم، بیماری باید به سرعت پیگیری شود زیرا در مراحل پیشرفته، می‌تواند به فلج شدن کامل بدن منجر شود.

«گیلن باره» ممکن است در هر سنی در زنان و مردان دیده شود اما احتمال مبتلا شدن مردان میانسال به آن بیشتر است.

این بیماری برای اولین بار در سال 1859 میلادی توسط یک پزشک فرانسوی به نام «جین لاندری» معرفی شد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا