تالاب‌خواری در آستارا

در پی انتشار این خبر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا از توقف این طرح خبر داد و گفت: «تالاب استیل ، جزو مناطق شکار ممنوع است و شهرداری آستارا بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به اجرای طرح گردشگری در آن می کرد که با حضور ماموران یگان حفاظت، از ادامه آن جلوگیری شد».

با این حال فعالان محیط‌زیست این شهر از ادامه لوله گذاری بعد از این توقف خبر داده‌اند و می‌‌گویند؛ شهرداری با چراغ سبز فرمانداری آستارا اقدام به این تخریب کرده است و کار متوقف نشده است. ( در فیلم انتهای متن می‌توانید ببینید که کار کشیدن مسیر در میانه تالاب عملا تمام شده و خبری از توقف طرح نیست و چطور لودرها به جان این تالاب ارزشمند افتاده‌اند).

خط سبز رنگ نشان دهنده محل جدا کردن قطعه مثلثی 11 هکتاری از تالاب در پشت هتل اسپیناس است

بعد از انتشار این اخبار فرماندار آستارا، در بازدید از این طرح گفته است:« هرگونه اشتباه ناشی از عدم توجه به نظر کارشناسی در بهسازی محیط اطراف تالاب استیل که موجب برهم خوردن و تغییر اکوسیستم این محیط طبیعی شود قابل قبول نیست». یونس رنجکش فرماندار این منطقه مشخص نکرده است که منطور از به‌سازی تالاب چیست و چطور می‌شود یک اکوسیستم طبیعی را که در تعادل با محیط اطرافش به سر می‌برد، به سازی کرد. همین‌طور موضع گیری محمدرضا روشنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نشان می‌دهد، که هماهنگی و اخذ مجوزهای کارشناسی محیط‌زیست درباره این عملیات انجام نشده و عجیب است که فرماندار اصل اجرای یک عملیات بدون اخذ مجوزهای محیط‌زیستی را رد نکرده است. روشنی در این باره گفته است:« طرح گردشگری ابتدا باید توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید و سپس برای بررسی نهایی به ادارات متولی و حفاظت محیط زیست ارائه شود». اتفاقی که گویا در پروسه جدا کردن بخشی از تالاب رعایت نشده است.

زوال بوم گردی در ایران

همان‌طور که گفته شد بهانه اصلی در این کار ایجاد پیست دوچرخه سواری است، اما مشخص نیست چرا پیست باید از میان بخشی از تالاب عبور کند. در مدیریت زیست‌بوم‌ها و طرح‌های بوم‌گردی در اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها در هیچ جای جهان، چنین امری مرسوم نیست و امکان حضور گردشگران با رعایت اصل کمترین آسیب به محیط طبیعی فراهم می‌شود. مسیر های مشخص چوبی و همسان با محیط‌، رعایت فاصله لازم تا زیستگاه جانوران و تاکید بر حفاظت از گیاهان تالابی از مهم‌ترین جنبه‌های بوم‌گردی بدون آسیب هستند. اما متاسفانه در کشور ما هرگاه قرار بر توسعه گردشگری در مناطق حفاظت شده می‌شود، مسئولان چنان دست به تخریب و تبدیل محیط می‌‌زنند، که چاره ای جز مخالفت با چنین طرح‌های برای فعالان محیط‌زیست باقی نمی‌ماند و در حقیقت بوم گردی رایج در ایران را می‌توان زوال بوم گردی نامید. این در حالی است که همه می‌دانیم، گردشگری مبتنی بر اصول صحیح بوم‌گردی و حفاظت و یکی از ارکان مدیریت زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها است، اما این اصول صحیح همواره قربانی زیاده خواهی و سود جویی زمین‌خوران، جنگل‌خواران و گویا در این مورد تالاب خواران شده است.

عکس ماهواره ای منطقه نشان می دهد خاکریزی در وسط تالاب عملا به پایان رسیده و خبری از توقف طرح نیست

تالاب‌خواری در روز روشن

نگاهی به عکس‌های هوایی منطقه نشان می‌دهد، گوشه‌ای مثلثی از پشت تالاب به مساحت حدود 11 هکتار توسط این به اصطلاح پیست در حال جدا شدن است. این محدوده درست در پشت سر هتل بزرگ و مشهور اسپیناس این شهر قرار دارد. جدا کردن این منطقه برای ایجاد پیست منجر به عدم چرخش آب و خشک شدن این منطقه می‌شود. جدا از این‌که خشک شدن این بخش از تالاب ضربه بزرگی به زیست‌بوم شکننده تالابی این منطقه است، سوال اصلی این است که زمین‌های خشک شده به تصرف چه کس یا کسانی در خواهد آمد و اصلا چرا باید با وجود مخالفت محیط‌زیست و نداشتن مجوزهای لازم چنین تغییری در محیطی تالابی صورت گیرد. همه این پرسش‌ها نشان می‌دهد، که گویا متاسفانه ماجرا فراتر از ساخت یک پیست ساده دوچرخه سواری است، که البته در مورد آن‌هم ضوابط بوم گردی و محیط‌زیستی رعایت نشده است.

تالاب استیل یکی از مناطق شکار ممنوع شهر آستارا است. این تالاب با 138 هکتار مساحت یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است و تا همین جا از ساخت و ساز‌های بی‌رویه وبدون ملاحظه آسیب‌های فراوانی دیده است. از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین آن چینگیر نوک‌سرخ است. وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است. گفتنی است در زبان تالشی، به این تالاب هستل به معنای آبگیر می گویند.

علاوه بر ساخت و سازهای این تالاب از برداشت بی رویه آب آن برای شالی‌کاری در این منطقه آسیب فراوان دیده ، همچنین در گذشته بخشی از تالاب هم به بهانه عبور خط آهن جدا شده و بدون کاربری رها شده و قطعا جدا کردن بخش بزرگی از آن آسیب جبران ناپدیر بر پیکره این تالاب ارزشمند خواهد زد.

 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باز هم خیانتی دیگر در شهر اتفاق افتاد مثل از بین بردن استیل کوچک بلوار سفیر امید آیا کسی به مردم آستارا جوابی در مورد این مسئله داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا