اقامت در شبیه ساز زندگی فضائی

به گزارش سینا پرس؛ دومین گروه از داوطلبین، آزمایش شبیه سازی زندگی در فضا که قرار است در مطالعات فوق تحت آزمایش گیرند روز گذشته وارد کابین های ویژه مطالعاتی شدند. افراد این گروه 4 نفره جایگزین گروه پیشین می شود که از مدت ها پیش در این مرکز زندگی می کردند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است این تیم جدید به مدت 200 روز در مرکز شبیه ساز اقامت داشته باشد. هدف اصلی از این تحقیقات، بررسی امکان  تکثیر حیات در شرایط خارج از کره زمین و آزمایش سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی Bioregenerative Life Support System (BLSS) در اتمسفری شبیه به شرایط ماه است. هدف دیگر از انجام این برنامه، آماده کردن شرایط سفر و اقامت در ماه اعلام شده و با وجود این که هنوز مشخص نیست اولین کاشفان چینی ماه؛ چه زمانی سفر خود را آغاز کرده  و به چه صورت بر سطح ماه فرود خواهند آمد، مسئولان کشور چین در حال برنامه ریزی برای یک اقامت پژوهشی  طولانی در ماه هستند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی  دانشگاه بی هنگ پکن، در این ماموریت دراز مدت،هشت داوطلب چینی در کابین Yuegong-1، فضایی شبیه کابین که در پکن واقع شده، به مدت یک سال اقامت خواهند داشت. آن ها در این مدت به تقویت علم و دانش فنی زندگی فضانوران در فضا خواهند پرداخت و زندگی طولانی روی کره ماه و آنچه برای این زندگی لازم است را درک خواهند کرد.

لازم به توضیح است که این داوطلبان از میان غیر نظامیان و دانشجویان نخبه دانشگاه بی هنگ پکن انتخاب شده اند. داوطلبان مذکور هشت نفر بوده که به دو گروه تقسیم شده اند. گروه اول که شامل دو دانشجوی زن و دو دانشجوی مرد بودند که دو ماه پیش وارد کابین Yuegong-1 شده و در واقع سفر خود را روز گذشته به پایان رساندند. گروه دوم نیز شامل دو مرد و دو زن بوده و به مدت 200 روز در این کابین اقامت خواهند کرد. سپس گروه اول برای اقامتی 105 روزه دیگر، به کابین باز گشته و جای گروه دوم را می گیرند.

این آزمایش یا تمرین با عنوان Yuegong-365 نام گذاری شده است و در واقع تلاش دیگر پایگاه هوانوردی و فضانوردی دانشگاه بی هنگ پکن محسوب می شود تا دریابند که سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی در محیطی شبیه محیط و فضای کره ماه، چگونه عمل می کند. می توان گفت که سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی، اکوسیستم مصنوعی متشکل از وابستگی و همزیستی پیچیده در میان گیاهان عالی، حیوانات و میکروارگانیسم ها است که می تواند به عنوان یک فن آوری تقویتی زندگی بسیار پیشرفته، محیطی مشابه محیط زیستی کره زمین در ماموریت های فضایی برای مدت طولانی در اعماق فضا و با خدمه و فضانوران متعدد فراهم سازد. به این معنا که در این فضا، مشابه فضای روی زمین، داوطلبان می توانند آب و غذای خود را در یک سیستم بازیافت، ایجاد کنند.

لیو ژی هنگ از آکادمی علوم چین در این باره می گوید: سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی برای کاوش های ماه و یا اکتشافات مریخ بسیار سخت است. این آخرین آزمایش بسیار با اهمیت است چرا که نتایج آن وابسته به تضمین ایمنی و سلامت فضانوران در ماموریت های آینده خود به ماه یا مریخ خواهد بود.

ژی هنگ، طراح ارشد کابین Yuegong-1، هدف از برنامه جدید این پایگاه را آزمایش پایداری سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی اعلام کرده است، هنگامی که فضانوردان با میزان سوخت و سازهای متفاوت در کابین زندگی می کنند و یا زمانی که با شرایط ناگهانی مانند خاموشی مواجه می شوند.

کابین Yuegong-1 متشکل از یک کابین یا فضای بزرگ برای زندگی و دو کابین گیاهان باعنوان گلخانه است. کابین بزرگ تقریبا 42 متر مربع بوده و می توان گفت به اندازه یک آپارتمان بسیار کوچک شهری است و دو کابین گلخانه هر کدام دارای فضایی به وسعت 50 تا 60 متر مربع و 3.5 متر ارتفاع است. کابین بزرگ دارای چهار اتاقک تختخوابی، یک اتاق مشترک، یک سرویس حمام و دستشویی، یک اتاق بازیافت زباله و یک اتاق پرورش حیوانات است. در واقع سیستم این کابین به گونه ای طراحی شده است که می تواند نیازهای چهار فضانورد را در مدتی طولانی بر طرف سازد.

احسان محمدحسینی