بلایی که لباسها بر سر اقیانوسها می آورند

بسیاری از مردم از این واقعیت آگاه نیستند که بخش قابل توجهی از لباسهایی که بر تن می کنیم از پلاستیک تولید شده اند. این نظیر ایموژن ناپر، دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه پلی موث بریتانیاست. او می گوید: آکرلیک و پلی استر در لباس بسیاری از مردم دنیا وجود دارد.
این محقق و همکارانش مطالعه ای را در زمینه ریزپلاستیکهای موجود در اقیانوسها آغاز کرده اند. آنها ردپای این ترکیبات را در سطح و اعماق آب و حتی زنجیره غذایی آبزیان دنبال کرده اند.
آنها در تازه ترین مطالعات آزمایشگاهی خود دریافته اند هر بار که لباسهای تولید شده از پلی استر و آکرلیک شسته می شوند، هزاران رشته فیبر پلاستیکی از آنها جدا و روانه فاضلاب و نهایتا اقیانوسها می شود.
ناپر ادامه می دهد: من ساعتها با شستن لباسها مشغول بررسی دقیق میزان فیبرهایی هستم که از الیاف پلاستیکی آنها جدا می شود.
در ظاهر این ترکیبات سمی نیستند اما وقتی با دقت به آمار و ارقام نگاه می کنیم آنگاه است که متوجه لطماتی وارد آمده به اقیانوسها از جانب شستشوی لباسهای دارای ترکیبات پلاستیکی می شویم. آمارها نشان می دهند که با هر بار کار کردن یک ماشین لباسشویی 6 کیلوگرمی یعنی همان اندازه ای که تقریبا در بسیاری از خانه ها وجود دارد تقریبا نیم میلیون فیبر پلی استری و بیش از 700 هزار فیبر آکریلیک از لباسها جدا و روانه فاضلاب و نهایتا اقیانوسها می شود.
محققان با اشاره به این یافته ها تأکید می کنند که شستشوی لباسها باید به عنوان منبعی چشمگیری از سرازیر شدن ریز پلاستیکها به اقیانوسها در نظر گرفته شود.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : BBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا