سطح مریخ مرگبارتر از تصورات قبلی است

محققان از مدت ها قبل، در خصوص امکان زنده ماندن میکروارگانیسم ها در شرایط سخت و خشن سیاره سرخ دچار تردید بوده اند. اکنون نتایج تست های آزمایشگاهی نشان می دهند که تقریبا، امکان زنده مانده هیچ باکتری بالقوه ای در این سیاره وجود ندارد؛ بنابراین، پرورش سیب زمینی در سیاره مریخ بسیار سخت تر از تصورات دانشمندان خواهد بود.

مشکل اصلی پرکلرات ها (perchlorates)– ترکیبات شیمیایی حاوی کلر که نخستین بار سال 2008 در مریخ کشف شدند – هستند. این ترکیبات نمکی همچنین عامل مایع ماندن آب بر سطح مریخ و تبدیل آن به شورآب (brines) هستند.

پرکلرات ها برای انسان سمی هستند، اما لزوما برای میکروب ها مشکل آفرین نیستند. از آنجاکه پرکلرات باعث مایع ماندن آب بر سطح مریخ می شوند، عنوان می شد که وجود این ترکیبات در این سیاره حتی می تواند برای حیات مفید باشند – یا اینطور تصور می شد.

محققان دانشگاه ادینبورگ در تحقیقات خود نشان دادند که وقتی این ترکیبات با نور ماوراء بنفش (UV) شدید جفت می شوند، شرایط برای هر شکل از حیات بسیار سخت می شود. پرکلرات ها در دمای اتاق پایدار هستند، اما زمانی که در دماهای بالا فعال شوند، به یک اکسیدان (oxidant) قدرتمند تبدیل می شوند.

یکی از روش های تبدیل پرکلرات ها به یک اکسیدان، قرار دادن آن در معرض نور ماوراء بنفش است و از آنجاکه مریخ دارای جو بسیار نازک تری نسبت به زمین است، این نوع تابش بر سطح سیاره وجود دارد.

(تصویر: sciencealert)

محققان در این مطالعه یک نوع متداول باکتری به نام باسیلوس سابتیلیس (Bacillus subtilis) را برای آزمایش شبیه سازی شرایط مریخ انتخاب کردند.

باکتری باسیلوس سابتیلیس در محلول پرکلرات منیزیم – غلظت مشابه موجود در مریخ – غوطه ور شد و سپس در معرض نور ماراء بنفش با طول موج مشابه در سطح مریخ قرار گرفت. هیچکدام از باکتری ها در  این آزمایش زنده نماندند و در مدت 30 ثانیه از بین رفتند. در مرحله بعدی آزمایش، باکتری ها بدون وجود پرکلرات، در معرض پرتوهای ماوراء بنفش قرار گرفت، اما در این آزمایش هم باکتری ها در مدت یک دقیقه از بین رفتند.

نتایج بدست آمده در این آزمایش ها نشان داد، حتی اگر گونه ای از حیات بر سطح سیاره مریخ کشف شود، احتمالا بسیار پایین تر از سطح سیاره (و در عمق) خواهد بود.

محققان تأکید می کنند، مشاهات اخیر نشان می هد که سطح فعلی مریخ بدلیل کوکتل سمی اکسیدان ها، اکسید آهن، پرکلرات ها و پرتوهای ماوراء بنفش، بشدت برای سلول ها زیان آور است.

نتایج این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.