پیش‌بینی احتمال عود سرطان مثانه با یک آزمایش ساده

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از مدیکال ساینس، محققان با آزمایش 348 نمونه ادرار بیماران مبتلا به سرطان مثانه توانستند یک پروتئین مضر موسوم به TERT را در بیش از 80 درصد از نمونه ها شناسایی کنند. این در حالی است که روش یاخته شناسی کنونی تنها در 34 درصد از موارد امکان پیش‌بینی بازگشت سرطان مثانه را فراهم می‌کند.
در شیوه متداول یاخته شناسی لازم است پزشک برای مشاهده نتایج آزمایش از میکروسکوپ استفاده کند. اما در آزمایش TERT نتیجه کار با استفاده از یک دستگاه بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر که به آسانی قابل تهیه است، به دست می‌آید. با وجود این که در حال حاضر هزینه آزمایش TERT اندکی بیش از آزمایش یاخته شناسی است، انتظار می‌رود به مرور زمان هزینه این آزمایش کاهش چشمگیری یابد.
این شیوه جدید، امکان تشخیص سرطان مثانه را قبل از این که به دیواره‌های عضلانی سرایت کند و پیش از مشاهده نشانه‌های آن فراهم می‌کند و زودتر از تست یاخته شناسی امکان تشخیص بیماری را در اختیار می‌گذارد.
علاوه بر این عفونت‌های دستگاه ادراری هیچ تاثیری بر نتایج حاصل از این آزمایش ندارد، در نتیجه این شیوه تشخیص هرگز پزشکان را دچار اشتباه نمی‌کند.
نتایج این مطالعه در نشریه British Journal of Cancer منتشر شده است.