میخ بزرگ بر تابوت خودروهای احتراقی

طراحی و تولید خودروهایی که در دل آنها موتورهای احتراقی همچون قلبی تپنده کار می کنند یکی از بزرگترین نوآوریهای بشر در دوران معاصر بوده است. اما مدتی است که به طور جدی درباره یک تغییر بزرگ صحبت می شود. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو پیش بینی می کنند که خودروهای احتراقی وابسته به سوختهای فسیلی به زودی رخت بربسته و با سیستمهای حرکتی مبتنی بر باتری ها جایگزین می شوند.

برای درک بهتر این موضوع تنها کافی است که نگاهی به تیتر خبرها بیندازیم. همین چند روز پیش بود که خودروسازی تسلا از آغاز تولید انبوه Model 3 خبر داد. این خودروی تمام برقی به عنوان یکی از خبرسازهای چند روز گذشته در عرصه تحولات صنعت خودرو بوده است. دو روز بعد از جهانی شدن این خبر، شرکت سوئدی ولوو نیز اعلام کرد که از سال 2019، هر خودرویی که تولید کند دارای یک باتری خواهد بود و تنها یک روز بعد، فرانسه میخ بزرگ را بر تابوت خودروهای احترقی کوبید: از سال 2040 فروش خودروهای احترقی ممنوع می شود.

گزارش اخیر بلومبرگ نیز نشان می دهد خودروهای برقی در راهی قرار گرفته اند که آینده را تغییر می دهند. در واقع آنها به گونه ای برنامه ریزی شده در مسیری پیش می روند که بازار خودروی سراسر جهان را در قبضه خود قرار دهند. بر اساس این گزارش، اگرچه خودروهای برقی هم اکنون نیز سهم اندکی در بازار جهانی خودرو دارند، اما این میزان مشارکت قابلیت آن را دارد که در حد فاصل سالهای 2025 تا 2030 به رقم خیره کننده ای برسد.

بر مبنای پیش بینی بلومبرگ، تا سال 2040 بالغ بر 54 درصد از تمام خودروهایی که در دنیا به فروش می رسد از نوع برقی خواهند بود که البته این رقمی به مراتب بزرگتر از 35 درصدی است که سال گذشته پیش بینی شده بود.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا