برای تامین ویتامین D در معرض آفتاب شدید قرار نگیرید

به گزارش سیناپرس، دکترسیدمهدی طبایی روز جمعه درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه کمبود ویتامین D در ایران عارضه ای شایع است، اظهارکرد: اگر سطح پوست کف دست ها روزانه حدود 15 دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد، می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند و دیگر نیازی نیست تمام بدن در معرض تابش شدید آفتاب قرار گیرد.
وی در خصوص برخی عوارض تابش شدید آفتاب گفت: تابش شدید آفتاب از عوامل اصلی بروز عوارض پوستی مانند پیری زودرس پوست، ایجاد لک ها و سرطان های پوست همچون ملانوما به شمار می رود.
طبایی ملانوما را از خطرناک ترین نوع سرطان ها دانست که ارتباط مستقیم با تابش نور شدید خورشید و آفتاب سوختگی دارد و گفت: در ایران به دلیل نوع پوشش، خال های بدخیم و سرطانی پوست (ملانوم) شیوع کمتری دارند.
وی با بیان اینکه ملانوما یک درصد سرطان های پوست را شامل می شود، افزود: با این حال بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان های پوست در اثر ابتلا به این سرطان رخ می دهد. 
طبایی توضیح داد: مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند؛ ملانوما به ترتیب پنجمین و ششمین سرطان شایع در مردان و زنان است.
طبایی میزان شیوع این بیماری را بیش از سه میلیون نفر در دنیا عنوان کرد و افزود: سالانه حدود 23 نفر در هر 100 هزار نفر به تعداد مبتلایان این بیماری افزوده می شود. 
وی همچنین با اشاره به اینکه شیوع ملانوما در دنیا در 30 سال گذشته رو به افزایش گذاشته است، گفت: 2 درصد مردم در طول زندگی ممکن است به ملانوما مبتلا شوند و امکان ابتلای سفیدپوستان 20 برابر بیشتر از سیاه پوستان است. 
طبایی در خصوص آمار ابتلا به ملانوما در ایران نیز اظهار کرد: آمار دقیقی از ابتلا به این بیماری در کشور نداریم اما بر اساس مطالعات محدود، پیش بینی می شود که شیوع این بیماری در ایران کمتر از میانگین جهانی باشد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران افزود: همچنین پیش بینی های جهانی نشان می دهند که در سال 2017 میلادی در آمریکا حدود 90 هزار نفر به ملانوما مبتلا می شوند و حدود 10 هزار نفر از مبتلایان به این بیماری نیز جان خود را از دست می دهند.
طبایی در مورد علایم ملانوم گفت: سرطان ملانوم معمولا با علائمی شبیه خال پوستی با ظاهری غیرطبیعی که سطح آن به سرعت افزایش می یابد نمایان می شود و گاهی نیز خال های قدیمی سرطانی می شوند که با تغییر رنگ آنها می توان آن را تشخیص داد.
وی افزود: در مراحل بعدی ملانوم با نشانه هایی مانند خارش، خونریزی و درد همراه است که افراد با مشاهده این نشانه ها باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند. 
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران بر لزوم اجنتاب از قرارگرفتن در معرض نور خورشید در ساعاتی که تابش آن شدید است، تاکید کرد و گفت: از ساعت 10 تا 14 که شدت تابش اشعه خورشید بیشترین میزان را دارد، تا حد امکان نباید در معرض آن قرار گرفت. 
طبایی با بیان اینکه پوشیدن لباس های مناسب بهترین راه برای جلوگیری از عوارض تابش شدید آفتاب است، افزود: افرادی که ساعات طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار دارند مانند شاغلان در فضاهای باز، باید پوشش مناسب داشته باشند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران توصیه کرد: بهتر است در روزهای گرم تابستان از لباس های نازک که اشعه آفتاب را از خود عبور می دهند، استفاده نشود و همچنین لباس هایی با رنگ روشن که نور را منعکس می کنند، پوشیده شوند.
طبایی استفاده از کرم های ضدآفتاب استاندارد به دفعات متعدد در طول روز را ضروری دانست و گفت: علاوه بر پوشیدن لباس های مناسب، با استفاده از کلاه های نقاب دار، عینک های آفتابی و کرم های ضدآفتاب، می توان از پوست در مقابل اشعه مضر آفتاب مراقبت کرد.
وی ادامه داد: کشاورزان و خلبانان از جمله افرادی هستند که در معرض تابش شدید نور خورشید قرار دارند و باید بیشتر از سایرین از پوست خود در برابر عوارض آفتاب مراقبت کنند. 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران همچنین به خانواده ها توصیه کرد که از کودکان و خردسالان نیز در مقابل اشعه مضر آفتاب مراقبت کنند و آنان را از تابش مستقیم و شدید آفتاب دور نگه دارند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا