بیشتر محصولات فناورانه کشور به تولید انبوه نمی‌رسند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر محمدصادق بیجندی در حاشیه سومین رویداد کارآفرینی "تیک" در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 14 شتاب‌دهنده دارای تاییدیه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: از این تعداد 13 شتاب‌دهنده در مرکز قرار دارد و شتابدهنده "تیک" به عنوان اولین شتاب‌دهنده خارج از پایتخت فعالیت خود را در استان کرمانشاه آغاز کرده است.

وی تسریع در تبدیل ایده به عمل و رساندن یک محصول دانش بنیان و فناورانه به بازار را از جمله وظایف اصلی شتابدهنده‌ها عنوان کرد و افزود: هدف اصلی شتاب‌دهنده ها این است که یک محصول دانش بنیان و فناورانه و خلاقانه بتواند در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه، اما با علمی ترین روش به بازار برسد.

بیجندی افزود: یکی دیگر از وظایف شتابدهنده ها "تیم‌سازی" است، بطوریکه اگر دو تیم ایده‌های مشابه یا نزدیک به هم داشتند با هم ادغام شده و تیم قوی تری تشکیل دهند.

معاون جهاددانشگاهی قدمت مراکزی مانند فن بازار و شتاب‌دهنده ها را در دنیا بیش از 50 سال دانست و اظهار کرد: این مراکز 10 سالی است که وارد کشور ما شده اند، اما طی همین مدت رشد بسیار خوبی داشته‌اند.

بیجندی با اشاره به وجود تعداد بسیار فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور، گفت: این امر موجب شده در ایجاد شتاب‌دهنده‌ها محدودیتی نداشته باشیم و هرچه تعداد این مراکز افزایش یابد، در رونق کارآفرینی کشور موثر است.

وی افزود: اما آنچه که باید دقت شود این است که راه‌اندازی این مراکز باید با برنامه و پژوهش باشد و کیفیت کار فدای کمیت نشود و همزمان با افزایش این مراکز از ظرفیت آنها در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک نیز استفاده شود.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی، مراکز شتاب‌دهنده را حقله آخر و تکمیل کننده اکوسیستم کارآفرینی کشور دانست و اظهار کرد: مشکلی که هم اکنون در سیستم کارآفرینی کشور با آن مواجه هستیم، بحث اتصال به بازار است.

وی افزود: اکثر تولیدات دانش بنیان و فناورانه و خلاقانه ما بطور معمول در همان مرحله نمونه اولیه باقی می‌ماند و به تولید انبوه نمی‌رسند و علت این است که از ابتدا با تفکر رسیدن به بازار کار انجام نشده است.

بیجندی تصریح کرد: صاحبان ایده و تولیدکنندگان ما باید از همان ابتدا با این تفکر کار کنند که چگونه می‌توانند یک محصول را به بازار عرضه کنند و دراین بین شتاب‌دهنده ها می‌توانند یک یاری‌رسان باشند.

وی افزود: یکی از وظایف شتاب‌دهنده ها هدایت تولید کننده و صاحب ایده به سمت بازار است و اگر این حلقه آخر اکوسیستم کارآفرینی کشور وظیفه خود را خوب انجام دهد، مشکلی در زمینه کارآفرینی در کشور نخواهیم داشت.

معاون جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد: شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌های نوپا را تحویل می‌گیرند و به آنها راه رفتن و حتی دویدن یاد می‌دهند و اگر این مراکز کار خود را به خوبی انجام دهند می‌توان به حل معضل بیکاری و رونق کارآفرینی کشور امیدوار بود.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شتاب‌دهنده "تیک" در  استان کرمانشاه، گفت: شتابدهنده «تیک» به عنوان اولین شتاب‌دهنده خارج از پایتخت تنها چند ماه است فعالیت خود را شروع کرده، اما طی این مدت عملکرد بسیار موفقی داشته و به معتقدم از بسیاری شتاب‌دهنده‌های پایتخت نیز موفق تر عمل کرده است.

بیجندی با بیان اینکه شتاب‌دهنده "تیک" توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، گفت: این افراد با نیت خیر در این کار وارد شده و سرمایه‌گذاری ریسک پذیر انجام می‌دهند و قطعا فعالیت آنها بسیار ارزشمند است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا