ایرباس جعبه سیاه نارنجی می سازد

بیش از سه سال از حادثه سقوط هواپیمای 370 خطوط هوایی مالزی می گذرد. در این مدت تلاشهای زیادی برای پیدا کردن اثری از این هواپیما و مشخص شدن سرنوشت سرنشینان آن صورت گرفته است. اما حتی به رغم صرف 150 میلیون دلار و جستجوی وجب به وجب اقیانوس هند، نتیجه ای حاصل نشده است. تنها چیزی که عاید جستجوگران شده بقایای چند تکه فلز است. اکنون دیگر کمتر کسی امیدی به پیدا کردن اثری از جعبه های سیاه بوئینگ 777 مالزی دارد.
حالا اما غول دیگر هواپیماسازی دنیا یعنی ایرباس اعلام کرده که راه حلی برای این مشکل ارایه کرده است و آن چیزی نیست جز ثبت کننده های داده های پروازی قابل استقرار.
بر این اساس ایرباس در هواپیماهای بزرگی که مسافتهای طولانی را بر فراز اقیانوسها طی می کنند، جعبه سیاه دومی را در نزدیکی قسمت انتهایی هواپیما نصب می کند که به لطف یک ویژگی مهم یعنی مجهز بودن به سیستم مکانیکی پرتابی می توان آن را در مواقع اضطراری ردیابی و پیدا کرد.
درصورتیکه هواپیما در اقیانوس سقوط کند، این ثبت کننده از هواپیما جدا شده و بر روی آب به حالت شناور درمی آورد. اما این  تمام ماجرا نیست. این جعبه سیاه پس از شناور شدن، شروع به ارسال پیامهای مخصوصی می کند که نیروهای امداد و نجات می توانند آن را به راحتی پیدا کنند. بدین ترتیب می توان امیدوار بود که دیگر هیچ حادثه ای که به سقوط و نابودی هواپیماها منجر می شود به عنوان یک معمای حل نشده باقی نماند.
ایرباس فلورسنت نارنجی را به عنوان رنگ این جعبه سیاه جدید انتخاب کرده تا پیدا کردن ساده تر شود. این جعبه سیاه تا 25 ساعت مکالمات و داده های رد و بدل شده در کابین خلبان را ثبت می کند.
این شرکت هواپیماسازی اعلام کرده که از سال 2019 فناوری جدیدش را در جتهای A350 نصب و به کار می گیرد.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : wired

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا