ثبت تصاویر باکیفیت ماورای تصور

اینکه بتوان از طبیعت در توسعه فناوریهای نوین الهام گرفت دیگر چیز چندان جدید و پیچیده ای نیست. اما در برخی موارد نظیر مطالعه مغز زنبورها با هدف بهبود عملکرد دوربینها و تبدیل آنها به ابزاری کاربردی تر در ثبت تصاویر طبیعی، هیجانی به چشم می خورد که در کمتر پروژه علمی دیده شده است.
اینجا صحبت از ثبات رنگی است که بر مبنای آن زنبورها و البته انسانها می توانند بگویند که یک گل قرمز است  و این همان نکته ای است که در دوربینهای دیجیتال امروز به عنوان یک چالش در نظر گرفته می شود.
محققان دریافته اند که زنبورها از دو دریافت کننده رنگی در چشم سومشان که در بالای سرشان قرار دارد برای ثبت و درک تصاویر استفاده می کنند. در واقع به لطف وجود این دو دریافت کننده است که حشره می تواند قضاوت درستی درباره رنگهای پیرامونش داشته باشد. زنبورها نتایجی که از این دریافت کننده ها حاصل می شود را با مشاهدات دو چشمشان ترکیب می کنند.
گارسیا از محققان دانشگاه RMIT استرالیا که این پروژه را هدایت کرده می گوید: بررسیهای علمی به ما می گوید که این چشم سوم رنگها را حس کرده و به مغز اجازه می دهد تا درک درستی از رنگهای محیط اطراف داشته باشد. در واقع این اندام مهم به مغز کمک می کند تا درگیر توهم رنگها نشود و تشخیص دقیقی از آنها ارایه کند.
این محققان در ادامه بررسیهایشان دریافته اند که اطلاعات به دست آمده از چشم سوم زنبور به منطقه پردازش کننده رنگ در مغز حشره منتقل می شود.
به باور آنها می توان با دستیابی به درک درستی از اصول مکانیکی نهفته در فرآیند ترکیب اطلاعاتی تصویری چشم سوم و دو چشم دیگر زنبور، اصول مهمی را تعریف کرد که از آنها می توان برای ارتقای عملکرد دوربین تلفنهای همراه هوشمند و حتی روباتهای جستجوگر بهره برد.

مترجم : مهدی پیرگزی