نخستین کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در هزاره جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، عضل گرد و غبار از جمله مسائلی است که هم اکنون بخش وسیعی از نواحی مختلف دنیا به خصوص مناطق جنوب غرب آسیا، آسیای مرکزی، جنوب غرب آمریکای شمالی، شمال آفریقا و همچنین جنوب اروپا را در قالب یک کمربند گرد و غباری درگیر کرده است.
چند سالی است که کشورمان ایران نیز در در برخی مناطق از جمله جنوب شرق، غرب و جنوب غرب به صورت جدی گرفتار توفان های گرد و غبار شده است، پدیده ای که به گفته صاحبنظران منشاء داخلی و خارجی دارد.
پدیده هایی همچون بادهای محلی – فصلی 120 روزه در استان های جنوب شرق کشور، جنوب خراسان و وجود دو کویر بزرگ در مرکز و همچنین اراضی بیابانی در جنوب و جنوب غرب به عنوان دلائل داخلی بروز گرد و غبار عنوان شده است.
از سوی دیگر، از حدود 10 سال پیش تاکنون برخی دلائل خارجی بروز پدیده گرد و غبار به خصوص مناطق غرب وجنوب غربی کشور را با شدت بیشتر تحت تاثیر قرار داده است که به گفته کارشناسان منبع آنها کشورهای عراق و شرق سوریه است و بخش هایی از اردن، کویت و شمال عربستان نیز در این زمینه نقش به سزایی دارند.
با این همه، جمهوری اسلامی ایران به دنبال اقدامات موثر خود در زمینه مقابله با گرد و غبار و ریزگردها در سطح داخلی، منطقه ای و جهانی موفق به جهانی کردن این مساله و جلب نظر سازمان ملل برای رفع این معضل شد؛ افزون بر این، با توجه به این که عراق و سوریه به عنوان دو سرمنشاء اصلی این معضل در منطقه دچار ناامنی هستند، لذا برای نخستین بار این مسئله از سوی ایران در سازمان ملل مطرح شد.
در واقع رایزنی های مستمر مسوولان ایرانی در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار این مساله را در قالب یک موضوع با اولویت جهانی مطرح کرد تا اراده ای بین المللی برای رفع اساسی آن شکل گیرد.
لذا نخستین کنفرانس بین المللی سازمان ملل در این خصوص تحت عنوان 'مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل های عملی» به منظور یافتن بهترین راه حل برای مقابله با این پدیده روز دوشنبه گذشته در تهران آغاز به کار کرد.
در این همایش وزرا و نمایندگانی از 43 کشور جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا شرکت دارند.

**برگزاری این کنفرانس بین المللی به نفع کشور است
عباس رنجبر سرپرست پژوهشکده هواشناسی، در گفت و گو با ایرنا با تاکید براین که برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی در ظرفیت سازی و آموزش به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار بسیار راهگشا و مفید خواهد بود، افزود: این کنفرانس بین المللی به نفع کشور و جامعه علمی دنیا است.
وی تاکید کرد: برگزاری کنفرانس'مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل های عملی' ارتباط و تعامل مسئولان، کارشناسان و صاحبنطران کشورهای درگیر را برای رفع این معضل افزایش خواهد داد.
سرپرست پژوهشکده هواشناسی اظهارکرد:اگر باهیچ جایی ارتباط نداشته باشیم، تعامل لازم برای رفع مشکل گرد و غبار ایجاد نخواهد شد و در جا خواهیم زد.
به گفته رنجبر، نتیجه حداقلی برگزاری چنین کنفرانس هایی آن است که یک موضوع مورد مناقشه به چالش کشیده می شود و ابعاد آن مشخص خواهد شد، ضمن آنکه از نظرات کارشناسانه جامعه متخصص جهانی می توان بهره مند شد و این موضوعی بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: برخلاف برخی ادعاها که برگزاری کنفرانس ها صرفا هدر رفت هزینه است، اما باید گفت در واقع این کنفرانس که از سوی سازمان ملل نیز مورد حمایت قرار گرفته است، یک سرمایه گذاری محسوب می شود.
سرپرست پژوهشکده هواشناسی همچنین گفت:حتی اگر کنفرانس هایی با موضوعات مرتبط در خارج از کشور برگزار شود، ما بایستی در آنجا حضوری فعال داشته باشیم و نتایج آن به دستگاه های اجرایی منتقل شود تا پیگیری شود.
در عین حال، سرپرست پژوهشکده هواشناسی در ادامه یکی از معضلات برگزاری کنفرانس های داخلی را غفلت مدیران سازمان های مرتبط از پیگیری نتایج کارشناسانه این محافل علمی عنوان کرد.
وی گفت: هنگامی که مجموعه ای برای یک همایش و کنفرانس جمع می شوند و در آن برخی نظرات و پیشنهادات راهگشای علمی مطرح می شود، بایستی دستگاه ها و سازمان های مرتبط به موضوع، بهره گیری لازم را داشته باشند.
همایش بین المللی «مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل های عملی» روز دوشنبه گذشته با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیران و نمایندگان 43 کشور جهان در تهران آغاز شد. این نخستین همایشی است که در سطح جهانی در زمینه مقابله با گرد و غبار و با مشارکت سازمان ملل متحد برگزار می شود.
هدف این همایش بین المللی سه روزه، بررسی و ارایه راهکارهایی کارشناسی و عملی برای چالش های ناشی از طوفان های گرد و غبار مبتنی بر تجربیات کشورهای مختلف، همکاری های بین المللی و منطقه ای و ظرفیت سازی برای حل این بحران با همکاری سازمان ملل و کشورهای مختلف جهان است.
وزرا و نمایندگانی از ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، جمهوری آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان ، امریکا، اکوادور و دیگر کشورهای جهان در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار حضور دارند.
کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار ؛ چالش ها و راه حل های عملی ١٢ تا ١٤ تیرماه در حال برگزاری است.
گفتنی است بیانیه سیاسی وزیران خارجی شرکت کننده در همایش که شب گذشته و در پایان سه نشست وزیران با اجماع کامل روی مفاد آن به تصویب رسید، اولین سند برون برد نخستین کنفرانس بین المللی مقابله با طوفان های شن و گرد و غبار است که طی روز گذشته رسما افتتاح شد.
اهمیت این سند به آن است که بیش از 90 درصد شرکت کنندگان در این اجلاس(Tehran Ministerial Declaration) که به نوعی با پدیده گرد و غبار در پنج قاره مواجه هستند، خواستار آن شده اند که بیانیه در دستور کار وزیران و سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اواخر شهریور سالجاری در سطح سران برگزار می شود، قرار گیرد تا تمهیدات مناسبی در مقیاس سازمان ملل برای مقابله با این پدیده پیش بینی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا