40 درصد از مرگ و میر جهان ناشی از آلودگی آب ، هوا و خاک کره زمین است

 22 آوریل (2 اردیبهشت)، روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است.به گزارش ایرنا از نیچر، زمین و محیط زیست، بزرگترین نعمت هایی هستند که در دست بشر به ودیعه گذاشته شده است و وظیفه تمام ساکنان زمین، حفظ و تحویل آن به نسل های بعدی است.

***آلودگی زمین

آلودگی هنگامی بوجود می آید که آلاینده های مختلف در یک محیط طبیعی، باعث بی ثباتی و اختلال در اکو سیستم شوند. حدود 40 درصد از مرگ و میر در سراسر جهان را می توان ناشی از انواع آلودگی اعم از آلودگی آب، هوا و خاک دانست.

**آلودگی هوا: دود حاصل از احتراق سوخت خودرو ها مهمترین عامل آلودگی هوا محسوب می شود. دیگر منابع آلودگی هوا، نیروگاه هایی با سوخت زغال سنگ، پالایشگاه های نفت و پتروشیمی، کارخانه های تولید پلاستیک، PVC و دیگر صنایع سنگین، گیاهان شیمیایی و زباله های هسته ای هستند.

**آلودگی آب: آلودگی آب بر اثر تخلیه فاضلاب ها و وارد شدن زباله های بیمارستانی و صنعتی به داخل رود ها و سدها بوجود می آید.

کود های شیمیای و آفت کش ها به راحتی وارد منابع آبی می شوند. استخراج ذخایر گاز طبیعی و نفت یکی از مهمترین دلایل آلودگی آب است.بسیاری از بیماری های کشنده عفونی و ویروسی از طریق آب آلوده وارد بدن انسان می شوند.احداث فاضلاب های استاندار شهری یکی از مهمترین روش های جلوگیری از آلودگی آب است.

**آلودگی بو:این نوع آلودگی معمولا ناشی از فرآیندهای صنعتی و دفع زباله هاست.

**آلودگی خاک:این آلودگی ناشی از نشت مواد شیمیایی یا مواد دیگر به داخل زمین است. هیدروکربن ها، علف کش ها، آفت کش ها، هیدروکربن های کلر و فلزات سنگینی مانند کروم و کادمیم باعث آلودگی خاک می شوند. آلودگی خاک به معنی آلودگی منابع آب زیرزمینی و محصولات کشاورزی است.

**آلودگی گرمایی:این آلودگی علاوه بر گرم شدن منابع آبی، گرم شدن دمای کره زمین را نیز به دنبال دارد.

**آلودگی صوتی:آلودگی صوتی بر اثر صنایع حمل و نقل و به ویژه ماشین های سنگین و هواپیما بوجود می آید.

**آلودگی بصری:این آلودگی مربوط به گسترش خطوط برق در شهرها، تابلوهای تبلیغاتی در کنار جاده ها، ویرانه های حاصل از زلزله یا سیل، ذخیره سازی آهن آلات در شهر و ساخت و ساز های بی رویه است که باعث خستگی چشم و ظاهر شلوغ شهر می شود.

آلودگی نوری: بدن انسان به گونه ای آفریده شده است که مناسب ترین حالت برای آن، چرخه طبیعی شبانه روز است. ساعت بیولوژیکی بدن با تمام سیستم های داخلی در تعامل است. تغییر میزان هورمون ها و حتی اصلاح کدهای ژنتیکی به عهده این ساعت بیولوژیکی است.

نور آبی LED لامپ ها و صفحه نمایش تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری، مهمترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است. ملاتونین هورمونی است که از غروب تا اواخر شب در بدن ترشح می شود و مسئول خواب و ساعت طبیعی بدن است.آلودگی نوری در شب احتمال بروز چاقی، دیابت، افسردگی، اختلالات خواب و سرطان سینه را افزایش می دهد.
انسان همیشه عامل آلودگی محیط زیست نیست و گاهی آلودگی ها بر اثر بالای طبیعی مانند زلزله و سونامی بوجود می آیند. سونامی سال 2011 ژاپن باعث شد که زباله های هسته ای وارد محیط زیست شود. محققان تخمین می زنند که دفع این زباله ها چند دهه طول می کشد.

***مین های مدفون در کره زمین

در طول دهه 1990 تعداد قربانیان مین های باقی مانده در زمین از زمان جنگ، افزایش چشمگیری یافت. داستان های هولناک و تصاویر دلخراشی از شهروندانی که در سراسر جهان قربانی مین های زمینی شدند، منتشر شد.چنین وقایعی هنوز هم در نقاط مختلف کره زمین به وقوع می پیوند و حتی با وجود امکانات امروزی، پاکسازی میدان های مین کاری بسیار خطرناک و زمانگیر است.

از طرف دیگر توانبخشی افرادی که در جریان پاکسازی این میدان های مین قدیمی دچار آسیب های جسمی می شوند، مستلزم صرف هزینه و انرژی زیادی است.وجود میدان مین در یک منطقه، در عمل قابلیت استفاده از زمین کشاورزی و مسکونی را در آن منطقه منتفی می کند و در نتیجه افرادی که برای ادامه حیات خود به محیط اطراف وابسته هستند، مجبور به مهاجرت یا تغییر شیوه زندگی می شوند.

در اغلب کشورها، بسیاری از قربانیان میدان های مین، کودکان هستند. معمولا این کودکان به دلیل آسیب های جسمی وارده و هزینه های سنگین درمان و توانبخشی، مجبور به ترک تحصیل می شوند و زندگی سطح پایینی را تجربه می کنند.با وجود این که توجه اصلی ما به انسان هایی است که قربانی میدان های مین می شوند، تعداد زیادی از حیوانات و جانوران نیز در ردیف قربانیان این مین ها قرار دارند. برای مثال می توان به فیل های سریلانکا اشاره کرد که هرروز بر شمار تلفات آن ها در اثر انفجار مین های زمینی افزوده می شود.

به دلیل وجود چنین مشکلاتی، بسیاری از کشورها به کنوانسیون منع استفاده از مین های زمینی پیوسته اند، ولی هنوز هم کشورهایی وجود دارند که از پیوستن به چنین پیمان هایی امتناء می کنند.

در حال حاضر شبکه های مختلفی برای کشف و انهدام مین های زیرزمینی وجود دارد که بزرگترین آن، کمپین بین المللی برای ممنوعیت مین های زمینی (ICBL) است. این کمپین یک شبکه جهانی است که در بیش از 100 کشور فعالیت دارد و شعار آن 'جهانی عاری از مین زمینی' است. این کمپین در سال 1997 موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد.

***گرم شدن کره زمین

تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین به طرق مختلف موجب تحول شیوه زندگی و سلامتی انسان ها شده است. گرم شدن هوای کره زمین فرآیندی است از سال 1971 با افزایش دمای میانگین زمین آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

بیش از 90 درصد این افزایش دما در سطح اقیانوس ها اتفاق می افتد. صرفنظر از نقش تعیین کننده اقیانوس ها در ذخیره انرژی، گرم شدن زمین به معنای افزایش متوسط دمای هوا و دریا در سطح زمین است.

از اوایل قرن بیستم، متوسط دمای هوا و دریا 0.8 درجه سانتیگراد افزایش داشته است. این در حالی است که دو سوم این افزایش از سال 1980 تاکنون بوده است.

متخصصان معتقدند بیش از 90 درصد گرمایش زمین به دلیل افزایش گازهای گلخانه ای در جو کره زمین در اثر فعالیت های انسان به وقوع پیوسته است.اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوا در سال 2013 اعلام کرد که بزرگترین عامل گرم شدن هوای زمین، افزایش میزان گاز دی اکسید کربن حاصل از سوخت های فسیلی، تولید سیمان و تغییر کاربری زمین است.

سامانه آب و هوایی کره زمین، ممکن است در برابر نیروهای خارجی عکس العمل نشان دهد. این نیروها می توانند مسیر گرمایش و سرمایش کره زمین را تغییر دهند.
به عنوان نمونه هایی از نیروهای خارجی می توان به تغییر ترکیبات جوی (مثل افزایش حجم گازهای گلخانه ای)، تغییرات نوری و طوفان های خورشیدی، فوران های آتشفشانی و تغییر شکل در مدار زمین به دور خورشید، اشاره کرد.

گذشته از این که عامل تغییرات آب و هوای زمین، عوامل خارجی یا گاز های گلخانه ای باشند، پیامد های منفی آن دامنگیر تمام موجودات زنده است. برخی از حیوانات نیز به دلیل گرمایش زمین در معرض خطر انقراض قرار دارند. این حیوانات شامل پرنده آکیکی، مرجان Elkhorn، ماهی Bull، گربه های کانادایی، لاک پشت Leatherback، خرس خاکستری، سمندر خال زرد و لاک پشت Bog است.

***توجه به محیط زیست در اسلام

بررسی آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) نشان می دهد که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است.

خداوند در قرآن کریم انسان را به مطالعه طبیعت و عناصر آن دعوت کرده است.

در قرآن کریم از نابودکردن و تخریب محیط زیست به عنوان تجاوز نام برده شده است و بر این اساس افرادی که نسبت با محیط زیست رفتار ناشایست داشته باشند، از رحمت و محبت خداوند محروم خواهد بود.

(…هُوَ أَنشَأکُم مِّنَ الأًرضِ وَ استَعمَرکُم فِیهَا…) خداوند شما را در زمین خلق کرد و شما را به عمارت و آباد کردن زمین گماشت.

(آیه 61 سوره هود)

*** راهکارهای مختلف حفظ محیط زیست

وظیفه تمام ساکنان زمین، حفظ و تحویل آن به نسل های بعدی است. دولت های مختلف راهکارهای های متفاوتی را برای حفظ محیط زیست و کاهش خسارات وارده به آن برنامه ریزی کرده اند.برنامه هایی مانند استفاده از انرژی های تجدید پذیر، سرمایه گذاری در انرژی پاک، ایجاد شبکه های هوشمند برای جلوگیری از آلودگی هوا و بازسازی شهرها، در دستورکار سازمان های مربوطه در سراسر دنیا قرار دارد.

صرفه جویی در مصرف برق و انرژی، عدم دخالت در محیط سایر جانداران، صرفه جویی در مصرف آب، پیاده روی در مسیرهای کوتاه بجای استفاده از وسایل نقلیه، احداث فضای سبز در محل زندگی شخصی، کاشتن گیاه و درخت، جلوگیری از تولید زباله و عدم استفاده از آفت کش ها، اقداماتی جهانی است که برای سلامت نگه داشتن کره زمین برعهده همه بشریت است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا