«ام اس» به کودکان ایرانی رسید

دکتر محمد‌‌مهدی ناصحی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از پیش‌رونده بودن بیماری ام اس در کودکان اظهار تأسف کرد و بر ضرورت تشخیص و درمان زودرس این بیماری درکودکان مبتلا تأکید کرد.

او از ارائه پروتکل درمانی این بیماری در کودکان خبر داد و توضیح داد که این پروتکل نزدیک به پروتکل درمانی بزرگسالان است؛ یعنی داروهایی که برای درمان ام اس در بزرگسالان تجویز می‌شوند، با اعمال محدودیت‌‌هایی برای درمان ام اس کودکان مورداستفاده قرار می گیرند.

دکتر ناصحی ام اس را نوعی بیماری ناشی از اختلال در سیستم ایمنی فرد معرفی کرد که در نتیجۀ آن غلاف عصبی (میلین) از بین می‌رود و به دنبال این تخریب، علائمی مثل اختلال در راه‌رفتن، تشنج، ناهماهنگی در حرکات عضلات و بسیاری اختلالات حسی و حرکتی دیگر بروز می‌کند.

او گفت که بیماری ام اس به‌طور معمول در سنین جوانی به بالا بروز می‌کند و تنها 2 تا 5 درصد مبتلایان به این بیماری در سنین کمتر از 16 سالگی قرار دارند؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر، این بیماری در میان کودکان نیز شیوع پیدا کرده است.

دکتر ناصحی علت اصلی بروز ام اس در کودکان را ناشناخته توصیف کرد اما تشخیص زودهنگام این بیماری را، در پیشگیری از ایجاد  ناتوانی‌های بعدی در آن‌ها مؤثر و ضروری دانست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اجرای یک طرح ملی 3 ساله به منظور بررسی میزان شیوع بیماری ام اس در کودکان و علل مؤثر در ایجاد آن خبر داد و گفت که این طرح تحقیقاتی از نیمۀ دوم سال جاری شروع خواهد شد.

او اظهار امیدواری کرد که نتایج این پروژۀ تحقیقاتی قابل ارائه به جوامع بین‌المللی خواهد بود چراکه در زمینۀ ام اس کودکان، هنوز مطالعات چندانی در جهان انجام نشده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اعصاب کودکان بیمارستان مفید دربارۀ روش‌های تشخیص این بیماری به تشخیص بالینی و انجام MRI به‌عنوان روش‌های پایه و انجام آزمایشات مایع نخاعی، چشم و گوش به‌عنوان روش‌های مکمل اشاره کرد. او بروز تشنج، تاری دید و ضعف اندام را از جمله علائم اصلی تشخیص زودهنگام بیماری ام اس در کودکان عنوان کرد و گفت که این علائم با انجام MRI  در تشخیص این بیماری تأیید و یا رد می‌شوند. هرچه MRI کیفیت بالاتری داشته باشد، پزشک می‌تواند به همراه معاینۀ بالینی، به نتیجۀ دقیق‌تری در تشخیص برسد.

به گفتۀ دکتر ناصحی با تشخیص زودهنگام ام اس در کودکان می‌توان 40 تا 50 درصد این بیماری را مهار کرد و مانع پیشرفت بیشتر آن شد. اما متأسفانه در اکثر موارد، این بیماری با 4 تا 5 سال تأخیر تشخیص داده می شود؛ یعنی زمانی که دیگر تعداد پلاک‌های مغزی کودک مبتلا به چندین برابر رسیده است.

این فوق‌تخصص اعصاب کودکان بر اطلاع‌رسانی عمومی در زمینۀ تشخیص زودهنگام بیماری ام اس تأکید کرد و برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی را در این راستا مؤثر دانست.

بر اساس آمارها دو شهر تهران و اصفهان بیشترین میزان شیوع این بیماری را در کشور دارند.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا