قورباغه‌ها، مدیون مرگ دایناسورها

اجداد قورباغه‌هایی مانند این قورباغه چشم‌سرخ درختی (Agalychnis callidryas) شاید تنوع وسیع خانواده خود را مدیون همان رویدادی باشند که پایان حکمرانی دایناسورها روی زمین را رقم زد.

البته منظور از دایناسورها تعریف تکنیکی آن‌ها نیست وگرنه، بله مرغ و خروس هم در رده دایناسورها رده‌بندی می‌شوند. منظر همان موجودات غول‌پیکری است که تا 65 میلیون سال پیش روی زمین حکمرانی می‌کردند و در اثر حادثه‌ای عظیم – که شاید برخورد و عوارض ناشی از برخورد سیارکی بزرگ به زمین بوده است، ازمیان‌رفته‌اند.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که این قورباغه‌ها در همان زمانی که حادثه انقراض بزرگ پایان دوران کرتاسه، در حال رخ دادن بود شاهد رشد سریع در تنوع گونه‌های میان خود بودند.

به گزارش نشریه ساینس، دانشمندان برای درک بهتر نحوه تکامل قورباغه‌ها درخت تبارشناسی – نموداری خطی و شاخه‌شاخه که برای تعیین روابط تکاملی گونه‌ها از آن استفاده می‌شود – تازه‌ای را بر مبنای اطلاعات مربوط به نقشه ژنتیکی صدها گونه قورباغه، طراحی و رسم کرده‌اند.

آن‌ها از روی این نمودار به بررسی نرخ و الگوی افزایش تنوع گونه‌های مختلف در بین قورباغه‌ها پرداختند و متوجه شدند که بسیاری از قورباغه‌های امروزی برخلاف تصور قبلی تبارشان به دوران مزوزوئیک باز‌نمی‌گردد. بلکه 88 درصد گونه‌های زنده قورباغه – ازجمله همه قورباغه‌های درختی موجود و شناخته‌شده – به شاخه‌ای متصل می‌شوند که به‌طور مستقیم از دوران انقراض بزرگ کرتاسه منشأ می‌گیرد.

حاصل تحقیق این گروه در گزارش Proceedings of the National Academy of Sciences منتشرشده است؛ مانند بسیاری دیگر از گونه‌هایی که بعد از دایناسورها شکوفا شدند، این قورباغه‌ها نیز ممکن است به دلیل فضا و امکانات وسیع که با حذف دایناسورها در اختیار آن‌ها قرارگرفته بود شاهد چنین رشد سریعی بوده باشند.

تحقیقاتی مانند این، به ما کمک می‌کند درک بهتری از تغییراتی سیاره خود و داستان حیات روی آن داشته باشیم. حضور امروزه ما در این موقعیت، ناشی از بسیاری از رویدادهای کوچک و بزرگ در تاریخ حیات سیاره است و با درک هر قطعه از این هزارچین شگفت‌انگیز، ما فهم بهتری نسبت به مسیری که حیات در این نقطه از عالم پیموده است، پیدا می‌کنیم.