جلب اعتماد سرمایه گذار نیازمند شناخت دقیق بازار است

پروفسور صالح جعفر (Saleh Jaafar)، رئیس سابق دانشگاه پوترا و رئیس فعلی دانشکده مهندسی این دانشگاه، در حاشیه برگزاری دوره تجاری سازی نوآوری در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: دانشگاه پوترا یکی از بزرگترین دانشگاه های مالزی محسوب می شود که دارای 5 بخش تحقیقاتی است. این دانشگاه در سطح تحقیقات ملی در جایگاه بسیار خوبی قرار داشته و جوایز نوآوری متعددی در سطح ملی کسب کرده است.

رئیس سابق دانشگاه پوترا افزود: در بخش پسادکتری بیشتر در حوزه نوآوری متمرکز هستیم؛ در بخش نوآوری افراد نخبه ای حضور دارند که دانشگاه به خوبی از آنها حمایت کرده و امکانات مختلفی از جمله آزمایشگاه های پیشرفته و گرنت تحقیقاتی در اختیار آنها قرار می دهد. این ها بخشی از فعالیت های پارک علم و فناوری دانشگاه پوترا هستند. البته معتقدم این فعالیت ها باید گسترش پیدا کنند؛ بدنبال این هستیم که فناوری های توسعه یافته در این پارک را برای تولید، به سرمایه گذاران معرفی کنیم.

پروفسور جعفر خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه پوترا با این هدف تأسیس شد که ایده ها پیش از ورود به بازار، در این مرکز مورد ارزیابی و تست قرار بگیرند. درحقیقت در این پارک، فناوری مورد نظر در مقیاس آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد. درحال حاضر 40 استارتاپ در این پارک مشغول فعالیت هستند که نیاز بازار را به خوبی می شناسند. فعالیت های زیادی در این پارک صورت می گیرد و به صورت مستمر، نمایشگاه های متعددی از پروژه های تحقیقاتی این مرکز برگزار می کنیم.

وی افزود: دانشگاه پوترا در بخش مهندسی، بیوتکنولوژی، علوم پزشکی بسیار فعال است؛ اما معتقدم که نوآوری اجتماعی (social innovation)– استراتژی ها و ایده های تأمین کننده نیازهای اجتماعی – به اندازه تکنولوژی و نوآوری حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال، جمیت جهان رو به سالمندی است، بنابراین باید فکر کنیم که چطور خدمات بهتری به افراد سالمند ارائه کنیم. در مبحث پیری شناسی (gerontology) – بررسی علمی سالمندی – می توان نحوه مدیریت و ارائه خدمات بهتر به سالمندان را مورد بررسی قرار داد.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا با اشاره به برگزاری دوره تجاری‌سازی نوآوری افزود: تجربیات و دستاوردهای موفقی در حوزه تجاری سازی فناوری داریم که می توانیم این تجربیات را به ایران انتقال دهیم. بدنبال توسعه همکاری ها با مراکز علمی و پارک های علم و فناوری مختلف از جمله ایران هستیم و زمینه گسترده ای برای فعالیت در این بخش وجود دارد.

پروفسور جعفر یکی از مشکلات استارتاپ ها را در جذب سرمایه دانست و گفت: گاهی ایده پردازان فکر می کنند که ایده خوبی در اختیار دارند، اما شناخت درستی از بازار ندارند و ایده آنها شکست می خورد. باید نیازهای واقعی بازار را بشناسیم.

رئیس سابق دانشگاه پوترا افزود: مکانیسم های حمایتی متعددی در مالزی وجود دارند؛ به عنوان مثال، در مالزی آژانس های سرمایه گذاری مختلفی فعالیت می کنند. اصلی ترین چالش پیش روی محققان، قانع کردن سرمایه گذاران درخصوص موفق بودن ایده در بازار است. بنابراین، اگر بتوانیم سرمایه گذاران را در مورد آینده ایده خود در بازار قانع کنیم، موفق خواهیم بود و این کار نیازمند شناخت درست بازار است.

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا