90 درصد پژوهش‌ها در جهاددانشگاهی تبدیل به محصول می‌شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایکنا، بیجندی سه‌شنبه 13 تیر در حاشیه هشتمین نشست سراسری فن‌بازارهای کشور در جمع خبرنگاران گفت: در مباحث علمی اینگونه مطرح می‌شود که اگر فناوری می‌خواهیم باید پیش‌زمینه‌ها را فراهم کنیم؛ در حوزه فن‌بازار هم بخش‌های متفاوتی مانند فن‌بازار فکری، فن‌بازار تکنولوژی و فن‌بازار ترکیبی وجود دارد؛ باید ببینیم در کشور کدام‌یک اجرا شده است.

او با انتقاد از آنچه موازی‌کاری‌های زیاد می‌خواند، گفت: امروز حاضر به استفاده از پتانسیل‌های موجود در سازمان‌ها و نهادهای توانمند نیستیم.

بیجندی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از رویش‌های مبارک انقلاب به‌شمار می‌رود که یکی از وظایف اصلی این نهاد، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است، گفت: جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون اقدامات موثری را در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی و فناوری انجام داده و توانمندی‌های خود را در این عرصه اثبات کرده است.

وی با اشاره به بخشی از دست‌آوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های پزشکی، دارویی، گیاهی، فنی و مهندسی، آموزشی و فرهنگی و … گفت: به نظر می‌رسد علی‌رغم آنکه همه خلاء موجود بین صنعت و دانشگاه را قبول دارند اما همچنان صنعت راه خود را می‌رود و دانشگاه هم کار خودش را انجام می‌دهد و ارتباط واقعی ایجاد نشده است.

بیجندی با بیان اینکه به تعداد مدعیان اشتغال، ایجاد اشتغال در کشور انجام نمی‌شود، گفت: به تعداد مدعیان فناوری هم بحث فناوری و الزامات آن نهادینه نشده است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی و وظایف این نهاد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند کارگزین باشید؛ جهاددانشگاهی هم در حوزه‌های مختلف کارهای "گزین" انجام داده که تقریبا همه مطلع هستند.

بیجندی اعتقاد دارد که تجاری‌سازی یک عبارت نیست بلکه نیازمند تامین زیرساخت‌هایی است که آموزش، پژوهش، کار فرهنگی، پشتیبانی و حمایت را شامل می‌شود و اینکه از یک ایده یا دارنده ایده حمایت شده و چند میلیون تسهیلات به او پرداخت شود، کار انجام نخواهد شد.

معاون جهاددانشگاهی با تصریح اینکه امروز با رسوب بسیاری از پژوهش‌ها در کشور مواجه هستیم، تاکید کرد که بیش از 90 درصد پژوهش‌ها در جهاددانشگاهی به محصول نهائی تبدیل شده و این نشان از کارآمدی این نهاد انقلابی دارد.

او گفت: علت اینکه بسیاری از پژوهش‌ها در کشور رسوب کرده و در حد یک محصول که نمونه‌های آزمایشگاهی از آنها تولید کرده‌ایم، باقی مانده، این است که از ابتدا نگاه تجاری‌سازی نداشتیم؛ ما باید از زمان شکل‌گیری ایده و پردازش آن تا زمان تبدیل آن به محصول، نگاه تجاری‌سازی داشته باشیم.

بیجندی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه هوشمندسازی همزمان در 4 استان کشور کار موازی انجام می‌شود؛ علی‌رغم اینکه همه می‌دانیم مشکل آب بسیار جدی بوده و جنگ آینده بر سر آب خواهد بود و هوشمندسازی یکی از راه‌های تاثیرگذار در مدیریت مصرف محسوب می‌شود، اما موازی‌کاری‌ها باعث شده فعالیت‌های خوب هم به نتیجه مناسب نرسد.

معاون جهاددانشگاهی اضافه کرد: امروز در حوزه هوشمندسازی جهاددانشگاهی سه طرح دارد، اما همزمان جهادکشاورزی، صنعت و معدن و معاونت علمی ریاست‌جمهوری به شکل‌های دیگری وارد عرصه شده‌اند و هیچ‌کدام هم ارتباطی با هم ندارند.

بیجندی با تصریح اینکه برگزاری نشست‌های فن‌بازار در استان‌ها، تاثیرگذار است اگر به حذف موازی‌کاری‌ها و همراهی تمام ظرفیت‌ها منجر شود، گفت: ما باید با برگزاری نشست‌های علمی و عملیاتی و تخصصی، تلاش کنیم از مرحله شعار خارج شویم.

وی گفت: با تزریق پول و اعتبار نه ایده‌های تاثیرگذار تولید خواهد شد و نه امکان تبدیل ایده به محصول وجود دارد، پول به تنهایی تاثیرگذار نیست بلکه باید مدیریت هزینه هم همراه آن باشد.

بیجندی تاکید دارد که در جهاددانشگاهی هیچ فعالیتی بدن انجام مطالعات اولیه و زمینه‌ای انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیش از 90 درصد طرح‌ها به محصول منتهی شده و پژوهش‌های رسوب کرده کمتر وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا