رتبه 5 جهانی ایران در حوزه تولید علم نانو

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسناْ دکتر سیدمهدی رضایت امروز در چهارمین همایش نانو فناوری در کشاورزی که در محل موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج برگزار شد، با اشاره به سابقه تشکیل ستاد فناوری نانو افزود: با تشکیل این ستاد اقدام به تدوین و تصویب سند راهبردی 10 ساله فناوری نانو شد که در حال حاضر سند دوم آن در حال اجرا است.

وی زمان اجرای سند دوم توسعه فناوری نانو را از سال 1395 تا 1404 ذکر کرد و ادامه داد: در سند دوم راهبردی همکاری‌های بین‌المللی، توسعه علوم صنعتی و تولید محصولات مبتنی بر نانو، تجاری‌سازی و بازاریابی بین‌المللی صادرات محصولات فناوری نانو مورد تاکید قرار گرفته است.

رضایت، حوزه‌های آب و محیط زیست، سلامت، انرژی، تجهیزات صنعتی، نانو مواد و ساخت و ساز را از جمله حوزه‌های اولویت‌دار در سند راهبردی نانو نام برد و خاطرنشان کرد: چشم‌انداز این سند بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو است که در این راستا ماموریت‌هایی در زمینه تولید علم، توسعه و نوآوری، توسعه صنعتی، توسعه بازار و منابع انسانی برای این ستاد تعریف شده است.

مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد فناوری نانو با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه نیروی انسانی، یادآور شد: در حال حاضر 66 دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد اقدام به تربیت محققان در حوزه‌های مهندسی شیمی، نانو پزشکی، نانو فیزیک و نانو پلیمرها کرده‌اند که تاکنون 34 هزار نفر محقق در این حوزه تربیت شده‌اند.

وی تعداد مقالات منتشر شده ISI در حوزه نانو را 8 هزار و 300 عنوان مقاله دانست و ادامه داد: ایران در این زمینه بعد از کشورهای چین، آمریکا، هند و کره‌جنوبی حائز رتبه‌ پنجم شده است.

رضایت با بیان اینکه ایران 40 درصد تولید علم نانوی ایران را منتشر می‌کند، خاطرنشان کرد: ولی در مقابل، تعداد ثبت اختراعات بین‌المللی در حوزه نانو 178 اختراع است که با توجه به تعداد مقالات منتشر شده رقم ناچیزی است.

مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد فناوری نانو ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات ستاد نانو نام برد و یادآور شد: در حال حاضر 1286 تجهیز آزمایشگاهی در 76 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مستقر شده که در قالب شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهند.

به گفته وی، 153 تجهیز آزمایشگاهی در حوزه نانو فناوری توسط 45 شرکت ایرانی تولید شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا