رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری و خطر ابتلا به سرطان پستان

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از مدیکال ساینس، محققان دانشگاه جورج تاون آمریکا با بررسی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند رژیم غذایی پرچرب موش‌ها منجر به تغییرات ژنتیکی در حیوان می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در سه نسل آینده افزایش دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد تغییرات ژنتیکی ناشی از رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری در نسل اول و سوم موش‌های ماده مشهود است. محققان در طول آزمایش دریافتند چند ژن مختلف در زنان با افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، افزایش مقاومت در برابر درمان و اختلال ایمنی مرتبط است. این تحقیق ارتباط رژیم غذایی و شیوه زندگی و سرطان را بیش از پیش تایید می‌کند.
به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان پستان گفته می شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند.
هر لوب از بخش های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.
معمولا پس از تشخیص سرطان و نمونه برداری، درمان آغاز می شود که شامل پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی است. در برخی موارد و درصورت عدم گسترش تومور، به تشخیص پزشک پرتودرمانی کفایت می کند.
سرطان سینه تهاجمی ترین نوع سرطان زنان در سراسر جهان است و 16 درصد آمار سرطان های زنان را به خود اختصاص می دهد. با توجه به پیشرفت علم، اکثر بیماران درمان می شوند و بدون کوچکترین تغییر به زندگی خود ادامه می دهند.
امید به زندگی و حمایت خانواده، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در درمان سرطان سینه است و در کشورهای توسعه یافته به دلیل فرهنگ سازی در زمینه تغذیه سالم و فعالیت مستمر بدنی، درمان با موفقیت بیشتری صورت می گیرد.
نتایج این مطالعه در نشریه Breast Cancer Research منتشر شده است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا