طراحی مکان ـ بازار الکترونیک ایرانی بین‌المللی

فرزانه دانشمند، رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سامانه چیگل یک مکان ـ بازار الکترونیک ایرانی بین‌المللی است که با هدف توسعه صادرات کالاها و حتی خدمات ایرانی طراحی شده است، گفت:  برخی از اهداف سامانه مکان ـ بازار الکترونیک بین‌المللی ایران با نام تجاری چیگل (CHEEGEL) در ذیل استراتژی‌های سازمان توسعه تجارت ایران تعریف می‌شود. این اهداف عبارتند از ارتقای صادرات و توسعه تجارت خارجی، ارتقای دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی، تقویت و توسعه ظرفیت‌های تجاری در سطح کشور، تقویت تراز تجاری، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و اعمال نظارت عالیه در امر توسعه تجارت خارجی و ارتقای سطح کارایی و اثربخشی منابع سازمانی.

مدیر برنامه‌های راهبردی چیگِل افزود: تأمین‌کنندگان کالای ایرانی پس از ثبت نام و تکمیل پروفایل در سامانه چیگل و دریافت تأیید اولیه، کاتالوگ کالاهای خود و نیز اطلاعاتی در خصوص میزان و توان تولید یا تأمین کالا، موجودی کالا، قیمت کالا و تمام اطلاعات مربوط به کالا را در این سامانه ثبت می‌کنند. از طرف دیگر تأمین‌کنندگان سرویس‌های حمل داخلی و بین‌المللی و نیز تأمین‌کنندگان سرویس‌های مربوط به تشریفات قانونی صادرات، تأمین‌کنندگان سرویس‌های بسته‌بندی و حمل سنگین یا سبک و تمام سرویس‌های مورد نیاز در زنجیره فروش داخلی و بین‌المللی کالاهای ایرانی، نیز در این سامانه ثبت نام کرده و کاتالوگ سرویس‌های خود را ثبت می‌کنند.

دانشمند تصریح کرد: مدل‌های فروش کالا بر بستر مکان ـ بازار چیگِل به سه گونه خرده‌فروشی داخلی،‌ خرده‌فروشی بین‌المللی و عمده‌فروشی خارجی خواهد بود. در این مدل‌ها تمامی مراحل ثبت سفارش، پرداخت، ‌رهگیری، ثبت بازخورد و شکایت احتمالی خریدار به صورت آنلاین و بر بستر چیگِل انجام خواهد شد.

به گفته وی، اثرات و نتایج حاصل از اجرای طرح را می‌توان افزایش میزان صادرات از طریق خرده‌فروشی و عمده‌فروشی کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، حمایت از کالاهای تولید داخل از طریق توسعه خرده‌فروشی و عمده فروشی کالاهای ایرانی در بازار داخلی، افزایش میزان فروش صنایع دستی کشور در بازارهای بین‌المللی، ایجاد درآمد برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی به صورت مستقیم و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم عنوان کرد.

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی متمایزکننده چیگل، که در همان نسل اول توسعه یافته، در نظر گرفتن موضوع اطلاعاتی کاتالوگ کالا به عنوان یک کیوب اطلاعاتی (چند بعدی و چند وجهی) است، تصریح کرد:  پیاده‌سازی این نوع کاتالوگ اولاً صرفاً به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است و ثانیاً در هیچ یک از مکان ـ بازارهای فوق پیاده‌سازی نشده است. ارتباط کالا با جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری، لجستیکی و جغرافیایی و اقلیمی ـ به نحوی که یک کالای ایرانی حتی از زوایه مذهب، فرهنگ، زبان، آب و هوا، جنسیت، سن و تمام مصادیق جنبه‌های فوق الذکر نمایه‌سازی می‌شود ـ خلاقانه‌ترین و نوآورانه‌ترین ویژگی متمایزکننده چیگل در نسل اول است.

دانشمند ادامه داد: برای مثال، نمایش کالاهای ایرانی برای بازدیدکنندگانی که از کشور هند از سامانه چیگل بازدید می‌کنند، به صورت هوشمندانه و بر اساس معیارهای مذهبی و فرهنگی ایشان و حتی روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورمان با آن کشور، تنظیم می‌شود. توسعه کاربردهای هوش تجاری و بسیاری کاربردهای پیشرفته دیگر، از ویژگی‌های متمایزکننده این زیرساخت است.

وی با بیان اینکه ذینفعان سامانه چیگل ضمن گستردگی از منظر جغرافیایی، قابل دسته‌بندی در سه دسته‌اند، گفت: دسته اول ذی‌نفعان چیگِل تأمین‌کنندگان کالاها و محصولات ایرانی و غیر ایرانی شامل بنگاه‌های تولیدی بزرگ و متوسط، بنگاه‌های تولیدی کوچک و خوداشتغالی و مشاغل فردی حوزه صنایع دستی و صنایع کوچک است که فقط در کشورمان ایران بالغ بر 100 هزار عدد هستند. دسته دوم ذی‌نفعان چیگِل، مصرف‌کنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان خارج از ایران کالاهای ایرانی و غیر ایرانی هستند. دسته سوم ذی‌نفعان چیگِل نیز تأمین‌کنندگان داخلی و خارجی بخش لجستیک سامانه چیگل در بخش‌های خدمات تجاری، حمل و نقل، انبارداری، توزیع و پخش و ارزی هستند.

دانشمند تاکید کرد: مطابق با اهداف تجاری ترسیم شده در سند چشم‌انداز چیگِل، ارزیابی ما آن است که چیگِل قابلیت تبدیل شدن به یک زیرساخت تجارت الکترونیک برای تمام کشورهای فارسی‌زبان و نیز کشورهای همسایه را دارد و گستره بازار مصرف خدمات چیگِل، خصوصا در حوزه خرده‌فروشی و عمده‌فروشی می‌تواند منطقه خاورمیانه و کشورهای حوزه CIS باشد. اولین گروه از ذی‌نفعان مد نظر تیم راهبری چیگِل جهت پوشش، تأمین‌کنندگان کالای ایرانی هستند. این شبکه اقتصادی قابلیت توسعه سریع، البته نه به شکل حبابی بلکه اصولی را دارد و این قابلیت را دارد که ظرف مدت پنج سال بالغ بر 15 میلیون کاربر از نوع خریدار خرد و عمده را جذب کرده و به رقیبی جدی برای همتایانش در منطقه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در بعد فنی، نسل اول سامانه چیگِل با تمامی زیرسیستم‌های اشاره شده، توسعه یافته است و در مرحه بلوغ فنی قرار دارد، گفت: تیم فنی در نظر دارد در نسل دوم این سامانه کاربری‌هایی را برای اولین بار در جهان بر بستر مکان ـ بازار چیگِل توسعه دهد، به نحوی که بر بستر هیچ یک از 6 نمونه موجود در جهان وجود ندارد. در بعد تجاری، چیگِل صرفاً پس از گذشت کمتر از 65 روز کاری، توانسته در بعد تجاری بسیار موفق عمل کند.

دانشمند ادامه داد: از جمله مواردی که می‌توان به عنوان موفقیت‌های این سامانه تاکنون به آنها اشاره کرد، ایجاد فرصت حضور گسترده مکان ـ بازار چیگل در کشور چین و راه‌اندازی شعبه چین فعالیت‌های چیگل، صادرات عمده خشکبار ایران به چین بر بستر چیگل،‌ همکاری در تجاری‌سازی و ورود کالاها با برندهای ایرانی در بازار چین و جهان است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، مدیر برنامه‌های راهبردی چیگِل تصریح کرد: کالاهای ارائه شده در سامانه چیگل نیز بسیار متنوع است. تا این زمان تجهیزات صنعتی و صنایع دستی هر کدام با 25 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن کالاهای مربوط به سلامت و پزشکی، محصولات کشاورزی، محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین خشکبار هر کدام 10 درصد کالاهای چیگل را شامل می‌شوند. غذا و نوشیدنی 5 درصد، لوازم خانگی با 3 درصد و مد و پوشاک با 2 درصد دیگر دسته‌های عرضه شده در سامانه چیگل است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا