هیچ کشوری به تنهایی قادر به رفع مشکل ریز‌گردها نیست

به گزارش سیناپرس ه نقل از ایرنا، «اریک سولهایم» در حاشیه برگزاری 'کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌ حل‌ها 'در تهران با تجلیل از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ریزگردها و تشکر از ایران برای میزبانی این اجلاس بین المللی، در خصوص راهبردهای تعامل کشورهای خاورمیانه برای حفظ محیط زیست و نقش سازمان ملل در افزایش مشارکت و همکاری کشورها با یکدیگرگفت:موضوع گرد و غبار، بسیار جدی است و به گواه همگان بر روی کشاورزی، سلامت و دیگر امور شهروندان تاثیر جدی دارد.

وی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته که به ایران سفر کردم، شهروندان ایرانی با شبکه های اجتماعی و ایمیل از من خواستند که به کانون های گرد و غبار در استان خوزستان سفر کنم، البته این سفر در آن زمان محقق نشد ولی امروز -سه شنبه – با حضور خانم ابتکار به استان خوزستان سفر کرده و کانون های گرد و غبار را در آن استان بررسی می کنیم.
سولهایم در بخش دیگری از سخنانش در خصوص راهبردهای کاهش آسیب های گرد و غبار، اضافه کرد:بسیاری از مشکلات در خصوص کانون های گرد و غبار باید از درون کشورها حل شود، اگرچه بعد دیگر آن بین المللی است، ولی اگر کشورها این مشکل را از درون و داخل کشور پیگیری کنند، بخش زیادی از این مسائل حل می شود.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد:ممکن است نظرات و نگاه های متفاوتی در خصوص حل این مشکل در کشورهای منطقه باشد ولی برای حل مشکل گرد و غبار همه باید در کنار هم بوده و راهکارهای مشترکی وجود دارد که این مشکل را حل کرد.
همچنین مشکلاتی برای حل مشکلات رودهای بالادستی وجود دارد، در مورد ایران نیز کم آبی دجله و فرات در بالادست موضوع قابل بررسی است ولی این مشکل در دیگر نقاط جهان نظیر هندوستان بین ایالت ها وجود دارد.
سولهایم اضافه کرد:سازمان ملل متحد نیز می تواند به کشورهای دنیا در صورت بروز اختلاف کمک کند، به این صورت که در وهله نخست فضای مذاکره و تعامل را به وجود آورده و در وهله دیگر هنگامی که اختلاف نظر بالا رفت، این مشکلات از بعد علمی حل شده و تازه ترین روش های علمی را در اختیار کشورهای مختلف قرار دهد.

ضمانت اجرایی بیانیه های پایانی این اجلاس از سوی کشورهای جهان
معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه عربستان سعودی به این کنفرانس علمی بین المللی دعوت شد، ولی حضور نیافت و ضمانت اجرایی شدن مصوبات و بیانیه پایانی این نشست کجاست؟، گفت:راهکارهای این همایش، راهکارهایی است که لازم الاجرا بوده و نتایج و دستاوردهای این نشست در مجمع عمومی سازمان ملل و مجمع محیط زیست آن سازمان مطرح می شود، اجرای قطعنامه های مجمع نیز برای کشورهای دنیا لازم الاجراست.
وی گفت:در واقع با برگزاری یک نشست، مشکل گرد و غبار کشورهای مختلف حل نمی شود و باید نشست های مختلفی برگزار شود تا به راهبرد و نتیجه مشخص برسیم و برگزاری کنفرانس های مشترک نیز در دستور کار است.
 

 ساخت سد در بالادست به ویژه عراق
 بر اساس گفته های کارشناسان، برداشت آب از سرشاخه های کارون و اجرای طرح های سدسازی در بالا دست کارون باعث نفوذ آب شور به زمین های مستعد کشاروزی شده و زمین ها و درختان مثمر در حال خشک شدن است.
بر این اساس، اگرچه حبس آب های شیرین در دستور کار تمامی کشورهاست و کشورها با توجه به کمبود بارش ها، درصدد حبس آب های درون سرزمینی می باشند تا بیشترین بهره برداری از آبهای شیرین داشته باشند.
در حالی که سالانه 21 میلیارد مکعب آب پر املاح از کارون به اروندرود و دریا می ریزد، عراق تصمیم دارد تا آب دجله و فرات را با سدسازی در 'ام الرصاص' مهار کند و از ورود آن به اروندرود جلوگیری کند که در صورت اجرای این طرح، مابقی نخلستان های حاشیه اروند نیز از بین می رود.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ساخت سد در عراق نیز گفت: در خصوص اجرای پروژه های مشخص، اگر قرار است سدی در بالادست ساخته شود باید از روش های علمی پیگری شده و در خصوص عواقب این طرح ها حتما از کمک متخصصان سازمان ملل متحد استفاده شود.
سولهایم تصریح کرد:ماه گذشته در عراق بودم و با دولت عراق صحبت کردم و دولت عراق نیز نظیر ایران مصمم است که مشکل گرد و غبار حل شود.
معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در پایان سخنانش تصریح کرد:برای مقابله با کانون های گرد و غبار در عراق این مشکل را داشتیم که بیشتر این کانون ها در دست تروریست های داعش بود که امیدواریم با آزادسازی مناطق بیشتری از عراق از دست تروریست ها، فرصت های بیشتری برای حل این مشکل فراهم شود.
به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌ حل‌ها روز گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، نمایندگان 43کشور که بیشترین تاثیر را از این پدیده گرفته‌اند، در سطح وزرا و کارشناسان در تهران گشایش یافت.
در این کنفرانس سه روزه، وزیران و نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا