سدهای ما تاثیری بر گردوغبار ندارد

نماینده ترکیه در این اجلاس گفته است تا زمانی که نتایج مطالعات دقیق از چنین تاثیری دفاعی نکند، عزم این کشور بر ساختن سدهای پروژه گاپ راسخ است. آن‌طور که گفته می‌شود سد ایلیسو سه برابر سد کرخه یا بزرگترین سد ایران ظرفیت دارد و از ورود 56 درصد آب ورودی از ترگیه به کشور عراق جلوگیری خواهد کرد. اما فضلی چرمان به عنوان نماینده کشور ترکیه و رئیس هیات ترکیه ای که در این همایش شرکت کرده این سد‌ها را بر تشدید گردوغبار بی تاثیر می‌داند.

چرمان در حاشیه گشایش کنفرانس بین المللی گردو غبار در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی، به ایرنا گفته است: «ما از همایش ها، گفتمان ها و گفت و گوها استقبال می کنیم، اما خواهش می کنیم بدون مطالعه از ما انتقاد نشود».

چرمان که مدیر کل منطقه جنوبی آسیا  در وزارت امورخارجه ترکیه است در این باره می‌گوید:« ما اعتقاد نداریم که بروز گرد و غبار و طوفان های گرد و غباری در منطقه نتیجه پروژه های سد سازی ترکیه (گاپ) است، هیچ داده، تحقیق و یا اطلاعات ملی در حمایت از این مسئله وجود ندارد».  او همچنین گفته است ترکیه در تصمیم گیری برای احداث سدها روی تاثیرات آن بر منطقه و همسایگانش مطالعه می‌کند و در این پروژه هم مطالعات مهمی در این زمینه انجام داده است: «به نظر من مطالبی که در خصوص تاثیر زیست محیطی این سدها بر کشورهای پایین دست مطرح می شود، نادرست است. خواهش می کنم انگشت اتهام به سوی ما گرفته نشود، اگر می خواهید همکاری های مثمرثمری صورت بگیرد، بایستی بحث ها و مذاکراتی که انجام می شود، عاری از هرگونه سرزنش طرف مقابل و با حسن نیت باشد».

هر چند چنین تصمیم‌گیری‌هایی همیشه دارای ابعاد سیاسی است، اما نکته‌ای که نماینده ترکیه به آن اشاره کرده است چندان مورد غلطی نیست. شاید بهتر باشد کشورهای ذینفع با کمک گرفتن از محققان تراز اولی بین‌المللی مطالعه بزرگ و موثقدر این زمینه را آغاز کنند. در صورتی که چنین مطالعاتی نشان بدهند که ریزگردها واقعا بر  اثر این سدسازی‌های تشدید شده‌اند و بدتر خواهند شد، ابزار بهتری برای مذاکره در راستای تعلیق سدسازی یا رعایت بهتر حق‌آبه پایین دست در دست کشورهای ذینفع خواهد بود. با این حال چرمان گفته است پر شدن مخازن این سد‌ها به 2 تا 5 سال زمان نیاز دارد و ترکیه در این مدت به طور کامل حق‌آبه پایین دست را قطع نخواهد کرد.

 

چرمان در عین حال گفت: «قطعا در یکی دو سال اول که باید مخازن پشت سد پر شود، تاثیراتی روی کشورهای پایین دست خواهد داشت و این یک واقعیت است، اما زمانی که بازه زمانی دو تا 5 ساله برای پر شدن مخازن پشت سد تمام شد، حتی نقش مثبتی برای مناطق پایین دست ایفا خواهیم کرد. زمانی که یک یا چند کشور پایین دست با خشکسالی مواجه شوند، می توانیم میزان آب مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم»

او همچنین از مذارکره با عراق بر سر ساختن این سدها خبر داده، اما گفته است سوریه و عراق به طور کامل نمی‌توانند، به تعهداتشان عمل کنند، چون درگیر جنگ‌اند.

همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار که به میزبانی سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران تا 14 تیرماه برگزار می‌شود، فراخوان برای رسیدگی به چالش های ناشی از توفان های گرد و غبار و راهکارها و پیشنهادهای فنی و تخصصی برای حل این مشکل است که به صدور بیانیه ای توسط وزرا منتهی خواهد شد. شود. در این همایش وزرا و نمایندگانی از 43 کشور جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا شرکت دارند. این همایش از صبح روز دوشنبه با حضور وزیران و نمایندگان 43 کشور جهان در تهران آغاز شد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا