راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی سارکوما

دکتر کیوان مجیدزاده در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به اینکه سارکوم‌ها سرطان‌های بدخیمی هستند که از سلول‌های مزانشیمی منشاء می‌گیرند و قادرند اندام های فوقانی، تحتانی بدن و برخی ارگان‌های دیگر را درگیر کنند، گفت: تومورهای بدخیم استخوان، غضروف، چربی و عروق در زمره سارکوماها به شمار می‌آیند.

وی افزود: این تومورها بر اساس بافت درگیر اسامی مختلف به خود می گیرند. استئوسارکوما تومورهای مربوط به استخوان، کندروسارکوما تومورهای مربوط به غضروف، لیپوسارکوما تومورهای مربوط به بافت چربی و لیومیوسارکوما که تومورهای مربوط به عضلات صاف است.

رییس پژوهشکده سرطان پستان ادامه داد: این سرطان جزو سرطان‌های شایع به شمار نمی رود و شاید به همین دلیل تا به حال اقدامات تشخیصی، درمانی و بازتوانی مربوط به این بیماران به صورت متمرکز و سامان یافته در کشور نهادینه نشده و متاسفانه آمار دقیقی هم از مبتلایان به آن در دست نیست.

وی افزود: به همین دلیل و با عنایت به تشکیل پژوهشگاه سرطان جهاد دانشگاهی، بنا دارد یک مرکز خدمات تخصصی ویژه مبتلایان به سارکوما راه‌اندازی کند و تمامی خدمات مربوطه از جمله پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی این بیماران را به صورت متمرکز ارائه دهد.

 

 

ارتباط بین سارکوما و سرطان پستان

مجیدزاده درخصوص ارتباط بین سارکوما و سرطان پستان گفت: براساس مطالعات انجام شده میان سرطان پستان و سارکوما ارتباط مستقیمی وجود دارد به طوری که اکثر مادرانی که فرزندان آنها مبتلا به سارکوما هستند، دچار سرطان پستان می شوند و احتمال ابتلا فرزندان مادرانی که به این سرطان مبتلا هستند نیز به این بیماری بیشتر است.

رییس پژوهشکده سرطان پستان با اشاره به اهمیت تست‌های ژنتیکی به منظور تشخیص زودرس از بروز این بیماری در شرایطی که یکی از اعضاء خانواده مبتلا هستند، گفت: توجه به علائم جانبی بیمار علاوه بر تومور وی و بررسی احتمالی سایر سرطان ها در بیمار سرطانی و همچنین ارجاع به پزشک متخصص از عمده واجباتی است که در شرایط یاد شده باید لحاظ شود.

تسریع روند درمانی بیماران

مجیدزاده تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های این مرکز الگوی منحصر به فردی است که در ویزیت بیماران در نظر گرفته شده است. در این مرکز بر اساس الگویی که در مراکز پیشرفته دنیا وجود دارد، بیماران به صورت چند تخصصی مورد معاینه و بررسی قرار می گیرند. به این ترتیب که پس از انجام اقدامات اولیه تصویربرداری و آزمایشگاهی، کل تیم تخصصی مربوطه در یک جلسه بیمار را ملاقات می کنند و پس از تشخیص، تصمیمات درمانی مربوطه توسط این گروه انجام می شود. این بیماران دردمند نیز از تردد مکرر از مرکزی به مرکز دیگر و از مطبی به مطب دیگر معاف شده و از آن مهمتر با اختلاف نظرهای تشخیصی و درمانی مواجه نمی شوند.

علایم سارکوما

دکتر رضا ملایری دبیر این تومور برد و فوق تخصص مدیکال انکولوژی در ادامه با اشاره به اینکه درد عضوی از بدن و برآمدگی، از علائم این بیماری است که می تواند ناشی از ضایعه‌ای در استخوان یا بافت نرم باشد، گفت: پژوهشگاه سرطان جهاد دانشگاهی با تشکیل این مرکز تخصصی و بهره گیری از متخصصین مختلف از جمله پاتولوژیست، رادیولوژیست، انکولوژیست و جراح عمومی در نظر دارد به صورت مرکزی منسجم به تشخیص و درمان چندتخصصی این بیماری بپردازد.

بررسی یک مطالعه پژوهشی

همچنین دکتر داریوش سوادکوهی در خصوص مطالعه پژوهشی خود با عنوان «نحوه درمان جراحی و جراحی تکمیلی در مورد یکی از تومورهای حد وسط یا سرکش» که توسط دپارتمان ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری انستیوپاستور ایران و دپارتمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام گرفت؛ گفت: در این بررسی نحوه درمان بیماری شامل جراحی و خالی کردن کامل تومور و پر کردن آن با سیمان استخوانی آغشته به داروهای ضدسرطان مورد بررسی قرار گرفت.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد سیمان استخوان آغشته به داروهای آنتی بلاستیک می تواند در کنترل سلول های مخرب استئوکلاست در تومور جانت سل که مهاجم است، نسبت به گروه شاهد موثر باشد.

سوادکوهی گفت: تومورهای حد واسط تومورهایی هستند که نه خوش خیم و نه بدخیم هستند بلکه 80 درصد به خوش خیمی و 20 تا 50 درصد به بدخیمی با عود تمایل دارند و حدود یک درصد از این مقدار متاستاز می دهند.

این پژوهشگر گفت: مقاله این پژوهش در سال 2006 در کنگره جهانی ارتوپدی Sicot در آرژانتین ارائه شد و جایزه اول تحقیقات را کسب نموده است.گفتنی است، شرکت در جلسات تومور برد سارکوما که سومین پنجشنبه هر ماه برگزار می شود، دارای امتیاز بازآموزی و برای تمامی پزشکان علاقمند آزاد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا