بررسی ارتباط خواب ، حافظه و یادگیری

سینا پرس : در مطالعات جدید انجام شده توسط متخصصان بر روی سیستم مغز و ارتباط خواب مناسب و فرایند یادگیری و حافظه ،  مشخص شد : در زمانی که بخش اعصاب dorsal paired medial یا به اختصار (DPM) که به عنوان اعصاب حافظه در بخش سیستم عصبی مغز مگس هائی که با نام  Drosophila شناخته می شوند ؛  فعال شده اند ، مگس ها خواب بیشتری دارند ولی در زمان غیر فعال شدن این اعصاب ، مگس ها به فعالیت و پرواز بیشتری خواهند پرداخت .

در این مطالعات همچنین مشخص شد که جلوگیری از شب زنده داری و داشتن خواب منظم شبانه سبب قوی تر شدن حافظه بلند مدت و تبدیل سریع تر حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می شود .

در همین ارتباط بتانی کریسمان Bethany Christmann دانشجوی دانشگاه برندیز Brandeis University  که در آزمایشگاه گریفیث Griffith Lab در منطقه Waltham در ماساچوست به این پژوهش ها پرداخته است ، اعلام کرد : " با این پژوهش ها مشخص شد که حافظه و خواب در مغز مگس ها ارتباطی مستقیم دارند و در حال حاضر پژوهشگران باید مطالعات خود را متوجه انسان ها کرده و این ارتباط مغزی را در انسان ها مطالعه کنند . "

تمام این فعل و انفعالات در بخشی از مغز مگس Drosophila که به  بخش بدنه  قارچی یا mushroom body مشهور است انجام می شود که این بخش بسیار مشابه بخش هیپو کامپوس hippocampus مغز است که حافظه در آن ذخیره می شود .

در پژوهش های فوق مشخص شد که بخش بدنه  قارچی یا mushroom body مسئول نگهداری حافظه و یادگیری در مگس ها است و موجب بیدار ماندن مگس ها می شود .

بتانی کریسمان Bethany Christmann در ارتباط با فعالیت این بخش از مغز گفت : " این قسمت مهم مغز می تواند به سیستم عصبی  (DPM) دستور دهد که مورد خاصی باید یاد گرفته شود . در این شرایط این اعصاب شروع به ارسال سیگنال هائی می کنند که باعث ثبت موضوع مورد نظر در حافظه می شود از سوی دیگر این اعصاب همچنین می توانند دستور خواب و استراحت را به بدن داده و فرایند یادگیری را به زمانی دیگر موکول کنند . "

در این تحقیقات مشخص شد که خواب پس از یادگیری سبب انتقال داده ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شده و این فرایند در اصلاح به فرایند تثبیت حافظه مشهور است . در واقع بررسی و کشف سیستم ارتباط مستقیم خواب و یادگیری در مغز ساده مگس های Drosophila می تواند راهگشای دانشمندان برای کشف سیستم پیچیده مغز انسان باشد . در این پژوهش ها اعلام شده است که بدون تردید خواب مناسب رابطه ای مستقیم با فرایند یادگیری داشته و سبب افزایش قدرت ذهن جهت ثبت مسائل مختلف در حافظه بلند مدت می شود . نتایج این تحقیقات در آخرین شماره مجله علمی eLife به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا