ایران توانایی ارائه الگوی موفق برای حفاظت از محیط زیست را دارد

 به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه حل ها در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افزود: ایران گام های موفقی برای مقابله با گرد و غبار برداشته است و می تواند تجربیات خود را به کشورهای دیگر نیز ارائه دهد.

وی با خوشامدگویی به نمایندگان 43 کشور خارجی و رئیس جمهوری در این کنفرانس افزود: این اجلاس بر اساس برنامه سازمان ملل متحد و با همکاری وزارتخانه های امور خارجه، نیرو، کشور،جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست از 12 تا 14 تیرماه در ایران برگزار می شود.
وی با اشاره به علت انتخاب ایران برای برگزاری این کنفرانس گفت: ایران از پدیده گرد و غبار هم در بخش اقتصادی و هم در بخش اجتماعی آسیب های زیادی دیده است و همچنین در مجامع بین المللی سازمان ملل برای تصویب 4 قطعنامه در خصوص گرد وغبار تلاش بسیار کرده است
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: ایران و دنیا ‌با تشدید وقوع حوادث گرد وغباری و افزایش آن مواجهه شده از این رو این موضوع مورد توجه دنیا قرار گرفته است.
وی اظهار کرد:‌ برگزاری این کنفرانس و جمع شدن این تعداد از وزرا و نمایندگان از کشورهای مختلف فرصت مناسبی برای ارائه نظرات و پیدا کردن راه حلی مناسب برای مقابله با گردو غباراست.
به گفته معاون رئیس جمهوری، ‌هدف اصلی این کنفرانس همگرایی و همکاری بین المللی و منطقه ای و به کار گیری سازو کارهای فنی و حقوقی برای حل معضل پدیده گرد وغبار است که امیدواریم بتوانیم استفاده خوبی از این فرصت داشته باشیم و دستاوردهای آن مورد توجه سازمان ملل و سایر مجامع بین المللی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: تاب آوری و سازگاری با شرایط محیط زیست کنونی اهمیت بسیار دارد و آمادگی در مقابله با این بحران ها مساله مهمی است که باید در این راستا استفاده از منابع طبیعی تا حد ممکن کاهش یابد و یا به صورت پایدار استفاده شود.
ابتکار گفت: همه می دانیم دنیا در حال تغییر است و می دانیم که تغییر اقلیم اثرات سویی به جا گذاشته که لازم است نهادهای بین المللی برای حل این مشکلات زیست محیطی که کره زمین را به صورت جدی تهدید می کند، اتفاق نظر جدی تری داشته باشند که خوشبختانه این مسیر در جهان آغاز شده است.
وی با تاکید بر اینکه مناقشات و جنگ ها اوضاع را وخیم تر می کند، افزود: لزوم توجه جامعه جهانی به ایجاد سازگاری و مقاومت در برابر پدیده گرد و غبار از طریق افزایش تاب آوری جوامع و ترویج نمونه های موفق، استفاده از فناوری های پیشرفته برای مدیریت منابع آب و خاک را می طلبد.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: ‌اکنون کانون های خارجی گرد وغبار تاثیرگذار بر ایران در حال افزایش است؛ ازاین رو همکاری های منطقه خود را با ویژه با عراق آغاز کردیم که امیدوارم هر چه بیشتر نتایج آن حاصل شود.
ابتکار گفت: از نظر ما برگزاری این کنفرانس بسیار مهم است و به توسعه همکاری سازمان ملل و سایر کشورها برای مقابله با گرد وغبار منجر می شود زیرا امروزه گرد و غبار یک چالش محیط زیستی قرن محسوب می شود.
در مراسم گشایش همایش دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حمید چیت چیان وزیر نیرو و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین 'هولیانگ شو' دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد و 'عبدالرحمن العوضی' دبیر اجرایی سازمان منطقه ای حفاظت محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان(راپمی) شرکت کردند.
اهداف همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار که به میزبانی سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران برگزار می شود، فراخوان برای رسیدگی به چالش های ناشی از توفان های گرد و غبار و راهکارها و پیشنهادهای فنی و تخصصی برای حل این مشکل است که به صدور بیانیه ای توسط وزرا منتج می شود.
در این همایش وزرا و نمایندگانی از 43 کشور جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا شرکت دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا