برخورد شهاب سنگ با زمین را ببینید

دانشمندان سازمان فضائی ناسا با بهره گیری از یکی از قوی ترین کامپیوترهای موجود تلاش کردند به صورت سه بعدی نحوه برخورد یک شهاب سنگ با زمین و تاثیرات و تبعات پس از آن را بازسازی کنند.

این دانشمندان امیدوارند مدل فوق بتواند به انسان ها در شرایط اضطراری برای تصمیم گیری صحیح و همچنین واکنش مناسب یاری رسانده و از عواقب وخیم برخورد شهاب سنگ با زمین اجتناب کرد.

در حقیقت رویداد سال 2013 میلادی که طی آن یک شهاب سنگ نه چندان بزرگ در منطقه چلیابینسک (Chelyabinsk) روسیه که موجب آسیب دیدن بخشی از شهر، شکستن شیشه ها و لرزش ساختمان ها شده بود به منزله زنگ خطری محسوب می شود که بسیاری از دانشمندان و افراد عادی را به فکر فرو برد.

این شهاب سنگ، یک نمونه کوچک محسوب می شد که تنها 13 هزار تن وزن داشته در آسمان منطقه چلیابینسک بر اثر برخورد با جو زمین متلاشی شده و انفجار مهیبی پدید آورد که طی آن 7 هزار واحد مسکونی آسیب دیده و بیش از یک هزار و پانصد نفر مجروح شدند.

انفجار چلیابینسک دلیلی کافی برای خطرناک بودن شهاب سنگ ها حتی در ابعاد کوچک محسوب شده و این موضوع سبب شد دلایل کافی برای بی توجه نبودن به این موضوع و باور آسیب های جدی ناشی از برخورد شهاب سنگ ها با زمین به وجود آید.

در همین رابطه پژوهشگران مرکز پژوهشی آمس (Ames Research Center) از زیر مجموعه های ناسا در سیلیکون ولی برای انجام طرح جدید خود از یک نرم افزار ویزه مدلسازی استفاده کرده و میزان و ضریب تاثیر بالقوه برخورد شهاب سنگ ها در ابعاد مختلف را با زمین مطالعه کردند و اساس و پایه این مدلسازی، اطلاعات به دست آمده از حادثه چلیابینسک بود.

توانمندی های این این ابر رایانه  که به Pleiades supercomputer شهرت دارد به دانشمندان امکان بازسازی شرایط برخورد یک شهاب سنگ بزرگ با زمین را داده و به این ترتیب نحوه برخورد این شهاب سنگ فرضی از زوایای مختلف و سرعت های مختلف با زمین مورد مطالعه قرار گرفت.

در همین رابطه میشل آفتوسمیس (Michael Aftosmis ) از مهندسین ارشد ناسا اعلام کرد: «شهاب سنگ ها را می توان تنها پدیده طبیعی محسوب کرد که ما قادر به پیش بینی آن بوده و می توان اقداماتی برای محافظت از مردم در برابر این حادثه اتخاذ کرد.»

از سوی دیگر و در پژوهشی موازی دانشمندان سازمان فضائی اروپا نیز مدلی سه بعدی از نحوه برخورد شهاب سنگ ها با زمین طراحی کرده و تبعات آن را مورد مطالعه قرار دادند.  اگر چه به طور عادی تاثیرات شهاب سنگ های بزرگ بر کره زمین به ندرت مشاهده شده است ولی شبکه سنسورهای بررسی کننده کره زمین در سال های گذشته چندین مورد از برخورد شهاب سنگ ها با زمین را ثبت کرده اند که خوشبختانه در مناطق خالی از سکونت رخ داده است ولی شدت این برخوردها به اندازه یک انفجار مهیب اتمی مخرب بوده اند. این موضوع می توانست در صورت برخورد یکی از این شهاب سنگ ها با مناطق شهری، فاجعه ای بزرگ به بار بیاورد. برخورد مستقیم شهاب سنگ با مناطق شهری و ابعاد فاجعه آمیز آن بر هیچ کس پوشیده نیست ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این موضوع تنها خطر بالقوه برخورد شهاب سنگ ها با زمین نبوده و باید اذعان داشت برخورد این اشیا آسمانی با اقیانوس ها می تواند سبب ایجاد سونامی های مهیبی در مناطق ساحلی شده و همچنین تاثیراتی مخرب بر محیط زیست کره زمین داشته باشند.

1. برای محافظت از مردم بعد از پیش بینی شهاب سنگ چه اقدامی انجام می دهند؟