پرورش گاوهای مقاوم به گرما

تغییرات آب و هوایی، دنیا را دستخوش تغییر کرده است؛ این مسأله حتی بر ژنتیک گونه های مختلف – از جمله انسان – اثر گذاشته و عملکرد کل اکوسیستم ها را تغییر داده است.

محققان موسسه علوم غذایی و کشاورزی دانشگاه فلوریدا قصد دارند در قالب طرحی سه ساله که بودجه 733 هزار دلاری از سوی دولت فدرال دریافت کرده است، با استفاده از روش ویرایش ژن، گاوهایی مقاوم به گرما پرورش دهند.

هدف از اجرای این طرح، حفظ کیفیت گاوهای گوشتی در عین افزایش بهره وری در شرایط تغییرات آب و هوایی عنوان شده است.

گام نخست، انجام تحقیق بر روی گاوهایی است که مقاومت خوبی در برابر گرما از خود نشان داده اند. با بررسی گاوهای برانگوس (Brangus)، محققان امیدوارند که نحوه تنظیم دمای بدن حیوان در هوای گرم را شناسایی کنند.

با شناسایی این مکانیسم، محققان می توانند از ابزار ویرایش ژن برای تعمیم دادن این توانایی به سایر نژادهای گاو استفاده کنند.

(تصویر: Pixabay)

این طرح، فرصت مناسبی برای نشان دادن پیشرفت های سریع در حوزه ویرایش ژن کریسپر محسوب می شود. (تناوب‌ های کوتاه پالیندروم فاصله‌ دار منظم خوشه‌ ای به اختصار کریسپر (CRISPER) گفته می شود؛ این روش ویرایش ژن، نسبتا ارزان بوده و هدف قرار دادن اغلب توالی ها را امکانپذیر می کند).

از سال 2013، تحقیقات زیادی در حوزه ویرایش ژن کریسپر انجام شده است. آینده ویرایش ژن با کریسپر امیدوارکننده به نظر می رسد: آزمایشات بالینی زیادی در این بخش شروع شده یا طی سال جاری میلادی آغاز خواهند شد که از جمله آنها می توان به تلاش برای تغییر ویروس ها برای کشتن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و احیای گونه های منقرض شده اشاره کرد.

اگرچه منطقی تر این است که به جای تلاش برای مقابله با تبعات گرمایش جهانی، بدنبال کاهش این مشکل باشیم، اما درصورتیکه راه حل های پیشگیرانه موثر واقع نشود، تنها راه حل موجود، تغییر آرایش ژنتیکی یا مهاجرت به سیارات دیگر خواهد بود.