فرصتی سه ساله برای نجات جهان

ممکن است بسیاری از مردم اعتقاد داشته باشند که تغییرات آب و هوائی در آینده دور اثرات مخرب خود را نشان خواهد داد اما واقعیت تلخ این است که این تاثیرات از هم اکنون آغاز شده اند. به طور عمومی در سراسر جهان سطح آب دریاها طی دو دهه گذشته با میانگین رشد 50 درصدی رو به رو شده است. در سال 2017 دمای هوا به بالاترین سطح خود در تاریخ بسیاری از مناطق جهان رسید و آمارهای هواشناسی ثبت شده در بخش های مختلف جهان از کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا تا ویتنام نشان می دهد که گرم ترین دمای هوا  طی سال های گذشته ثبت شده اند.

به تازگی شش دانشمند و سیاستمدار شناخته شده از جمله کریستینا فیگرز (Christiana Figueres) دبیر اجرایی سابق کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی  و استفان رامستورف (Stefan Rahmstorf) فیزیکدان مشهور، در نامه ای سرگشاده به مردم جهان اعلام کردند که تنها سه سال برای کنترل اثرات مخرب تغییرات اقلیمی در جهان فرصت باقی مانده است.

 به همین دلیل به تازگی شش دانشمند و سیاستمدار شناخته شده از جمله کریستینا فیگرز (Christiana Figueres) دبیر اجرایی سابق کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی  و استفان رامستورف (Stefan Rahmstorf) فیزیکدان مشهور، در نامه ای سرگشاده به مردم جهان اعلام کردند که تنها سه سال برای کنترل اثرات مخرب تغییرات اقلیمی در جهان فرصت باقی مانده است.  این نامه که در تاریخ 28 ژوئن سال جاری میلادی برابر با هفتم تیر ماه منتشر شد از دولتمردان، بازرگانان، دانشمندان و شهروندان جهان درخواست شده است تا نسبت به تولید گازهای گلخانه ای و تاثیرات مخرب آن آگاه باشند.

در این نامه همچنین نوشته شده است که اگر تا سال 2020 میلادی بتوان به صورت پایدار از گرمایش زمین جلوگیری کرد، احتمال بروز خطرات و رسیدن دمای هوا به میزانی که آسیب وارده غیر قابل جبران باشد، کم می شود. این تاثیرات مخرب شامل نابودی جنگل ها، سیل، افزایش سطح آب دریاها و غیر قابل پیش بینی شدن شرایط آب و هوائی خواهد بود که تاثیراتی بسیار مخرب بر کشاورزی، زندگی انسان ها و محیط زیست خواهد داشت. در این نامه برنامه راهبردی شامل شش هدف تا سال 2020 توصیه شده است که عبارتند از:

  • افزایش حداقل 30 درصدی در استفاده از انرژی های پاک به ویژه در زمینه تولید الکتریسیته.
  • ارائه راهکاری برای کاهش سوخت های فسیلی در جهان تا سال 2050 با تخصیص بودجه ای برابر با 300 میلیارد دلار در سال.
  • اطمینان از این موضوع که 15 درصد از خودروهای فروخته شده در سطح جهان از نوع خودروهای الکتریکی باشند.
  • توقف روند نابودی جنگل ها و قطع درختان.
  • ارائه راهکار و نقشه جامع کنترل جنگل زدائی به میزان 50 درصد تا سال 2050
  • تشویق سازمان های مالی به الحاق به تعهدنامه سبز یا green bonds با هدف کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوائی.

متاسفانه لازم به توضیح است که اهداف این نامه با برنامه ها و دستورالعمل های دولت دانلد ترامپ که موضوع تغییرات آب و هوائی را در دستور کار خود قرار نداده است، در تناقض و تضاد بوده و متاسفانه در اوایل ماه ژوئن سال جاری ترامپ خبر از خروج ایالات متحده آمریکا از قرارداد پاریس داد که هدف اصلی آن مبارزه با پدیده تغییرات آب و هوائی است. در خاتمه لازم به توضیح است که در نامه فوق تصریح شده است که سه سال آینده در تاریخ حیات بشر بسیار مهم محسوب شده و از این نظر منحصر به فرد است. متن کامل این نامه در وبسایت Business Insider قابل دسترسی است.

 

منبع: sciencealert

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا