اسکلت آتاکاما؛ انسان یا موجود فضائی؟

در سال 2003 میلادی یکی از شگفت انگیزترین کشف های جهان در صحرای آتاکاما (Atacama) واقع در کشور شیلی به ثبت رسید. در این کشف، یک اسکلت کوچک شبیه به انسان به دست آمد که موجب حیرت و شگفتی بسیار زیاد دانشمندان شد. همزمان با انتشار این تصاویر در اینترنت، موج شایعات و گمانه زنی ها در این رابطه آغاز شده و برای بسیاری از مردم و افراد غیر کارشناس تنها گزینه ای که می توانستند به کمک آن اسکلت اتاکاما را تفسیر کنند، فضائی بودن این موجود بود. خوشبختانه دانشمندان و افراد کارشناس بر خلاف روند شایعات گسترده جهانی، اقدام به اخذ مجوزهای قانونی لازم جهت مطالعه علمی و بررسی این اسکلت عجیب شدند که به طور مختصر آتا نامیده می شد.

مطالعات دانشمندان و آنالیز ژنتیکی اسکلت آتاکاما نشان می دهد که وی قطعا یک انسان بوده و ارتباطی با موجودات فضائی ندارد. در حال حاضر مطالعات ژنتیک و علمی روی این نمونه در حال انجام است و  دانشمندان متعهد شده اند که نتایج جدید به دست آمده از این مطالعات در قالب یک مقاله علمی در نشریات معتبر این حوزه منتشر شده و در اختیار همگان قرار گیرد.

نخستین سوال در رابطه با اسکلت فوق، منشا و ویژگی های عجیب آن محسوب می شد. این اسکلت تنها 15 سانتیمتر طول داشته و در همان زمان این نظریه مطرح شد که احتمال دارد این اسکلت به یک جنین نارس تعلق داشته باشد. البته مخالفانی نیز در برابر این نظریه وجود داشته و هر گروه دلایل خاص خود را مطرح می کردند. باید توجه داشت ابعاد کوچک آتا تنها ویژگی عجیب وی محسوب نمی شود و موارد متعددی در این اسکلت سبب ایجاد شگفتی و بهت در پژوهشگران شده بود.  ناهنجاری های فیزیکی متعددی در این موجود دیده می شد که سبب تردید دانشمندان در نسبت دادن آن به انسان یا حیوانات و جانوران گروه نخستینیان شده بود. برای نمونه در بدن انسان 12 استخوان دنده واقع در قفسه سینه وجود دارد در حالی که این عدد در اسکلت آتا 10 دنده است. جمجمه این موجود نیز دارای فرم مخروطی بود که این مضوع اصلی ترین عامل ایجاد تصور فضائی بودن آن در بین عامه مردم می شد. البته این فرم جمجمه در انسان نیز می تواند بر اثر عارضه ای به نام turricephaly به وجود آید و به همین دلیل شکل جمجمه چندان برای دانشمندان غیر عادی محسوب نمی شد. علاوه بر موارد فوق، نوع شکل صورت و اجزای سر این موجود نیز با انسان های عادی تفاوت داشته و به نظر می رسید دچار شکستگی و تغییر فرم شده است.

این اسکلت تا سال 2009 میلادی در اختیار یک مجموعه خصوصی قرار داشته و در این سال به طور رسمی در یک سمپوزیوم علمی در بارسلونا معرفی شد. در پائیز سال 2012 میلادی دانشمندان برای نخستین بار فرصت مطالعه و تصویربرداری از این موجود را با اشعه ایکس و  CAT اسکن  به دست آورده و از این موجود نمونه برداری ژنتیکی انجام شد. تصاویر تهیه شده نشان می داد که هنوز در داخل قفسه سینه بقایای شش و قلب وجود داشته و این موضوع به دلیل ویژگی خاص صحرای آتاکاما است که یکی از خشک ترین مناطق جهان به شمار می رود که به همین دلیل روند تجزیه مواد آلی در آن بسیار کند بوده و اجساد موجودات به طور شگفت انگیزی سالم باقی می مانند.

نتایج تحقیقات اولیه ژنتیکی نشان می داد که این موجود را می توان انسان محسوب کرد اما نتایج مطالعات بعدی حاکی از عدم تطبیق 9 درصد از ساختار ژنوم این موجود با نمونه انسانی بود که این رقم را می توان تفاوتی قابل توجه محسوب کرد. البته این تفاوت فقط اشاره به بخش توالی مورد استفاده برای مرجع پروتئینی آتا و انسان ها داشت؛ نه کل ژنوم  آن ها.

دانشمندان در پاسخ به این تفاوت 9 درصدی در ساختار مرجع پروتئینی ژنوم آتا و انسان، عنوان می کنند که این میزان تغییر به دلیل مدت زمان سپری شده و شرایط خاصی است که جسد در آن قرار داشته و موجب تخریب و آلودگی دی ان ای می شود. نتایج آزمایش های اولیه میتوکندری انجام شده روی این اسکلت نیز نشان دهنده وجود haplotype (مجموعه ای از عوامل ژنتیکی واقع در یک تک کروموزوم) بومی شیلی  در آن بود که بر اساس آن می توان نتیجه گرفت که مادر آتا از بومیان این کشور و منطقه صحرای آتاکاما محسوب می شود. از سوی دیگر پژوهشگران اعتقاد داشتند که آتا احتمالا یک جنین نبوده و وجود دندان و فرم استخوان های رشد کرده وی و صفحات استخوانی پای وی این نظریه را مطرح می کرد که احتمالا با یک کودک 6 تا 8 ساله رو به رو هستیم. اما این موضوع سبب ایجاد تناقض دیگری می شد که چگونه امکان دارد یک کودک 6 تا 8 ساله تنها 15 سانتیمتر قد داشته باشد.  دانشمندان در پاسخ به این موضوع موارد مختلفی را مطرح کرده اند که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:

کوتولگی یا Dwarfism: این احتمال وجود دارد که آتا دارای نوعی نادر از کوتولگی بوده است.  اگرچه کوتاه ترین فرد حال حاضر در روی کره زمین تنها 21 و نیم اینچ قدر دارد و اتا از آن بسیار کوتاهتر است.

عارضه Progeria: نظریه دیگری که درباره آتا وجود دارد، عارضه Progeria است که طی آن جنین به صورت غیر عادی پیر شده و در مراحل اولیه زندگی نشانه های گذر سریع سن در بدن دیده می شود. البته هنوز مطالعات ژنتیکی کافی در این رابطه صورت نگرفته است.

مومیائی شدن : این احتمال وجود دارد که آتا یک نوزاد مرده به دنیا آمده یا سقط شده باشد که بدن وی بر اثر مومیائی و خشک شدن دچار تغییر فرم شده و به شکل فعلی درآمده است. البته این نظریه برای تعداد دو دنده کمتر و نوع صفحات  استخوانی پای وی توجیهی ندارد.

باید توجه داشت که مطالعات دانشمندان و آنالیز ژنتیکی آتا نشان می دهد که وی قطعا یک انسان بوده و ارتباطی با موجودات فضائی ندارد. در حال حاضر مطالعات ژنتیک و علمی روی این نمونه در حال انجام است و  دانشمندان متعهد شده اند که نتایج جدید به دست آمده از این مطالعات در قالب یک مقاله علمی در نشریات معتبر این حوزه منتشر شده و در اختیار همگان قرار گیرد.

در پایان می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر قابل قبول ترین نظریه در مورد اسکلت آتاکاما، جسد مومیائی شده یک جنین یا نوزاد مبتلا به Progeria است که دارای پاسخی منطقی برای تمامی ویژگی های غیر عادی این اسکلت است.

منبع: iflscience

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا