عملکرد رسانه های رسمی فعالیت شهروند خبرنگاران را توجیه می کند

ارزش خبری و ارزش اول بودن در اعلام خبر نکته ای است که رسانه‌های حرفه‌ای هنگام مواجهه با یک رویداد خبری مهم، آن را در اولویت کار خود قرار می دهند.

منصور ساعی، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در این باره گفت: رسانه‌های حرفه‌ای در حین مواجهه با رویدادهای خبری مهم، حتی اگر آن رویداد خبری با سیاست‌ها و خط‌ مشی آن‌ها ناهمخوان باشد، سعی می‌کنند با پوشش به‌هنگام و سریع، غیر از مخاطبان عادی، مخاطبان منتقد را هم به سوی خود جذب کنند و آن‌ها را پای برنامه‌های خود بنشانند.

وی افزود: چراکه از منظر رسانه‌های حرفه‌ای چنین اقدامی، باعث افزایش و تقویت «سرمایه اجتماعی» خود در میان مخاطبان می شود. از این رو، آن‌ها سعی می‌کنند با رویکردی عینیت‌گرا و بی‌طرف به بازنمایی و روایت داستان رویداد بپردازند.

ساعی تاکید کرد: رسانه‌های حرفه‌ای تولید و توزیع اطلاعات درست، شفاف و جامع را مهم‌ترین نقش و وظیفه خود می‌دانند، زیرا واقفند که تولید و توزیع اطلاعات صحیح و سریع و به‌هنگام تعیین‌کنندۀ میزان قدرت و نفوذ اجتماعی یک سازمان رسانه‌ای است.

وی تصریح کرد: این در حالیست که در کشور ما صداوسیما هنگام رخداد خبرهای مهم در کشور از بقیه رسانه‌های رقیب عقب می‌ماند و دیر می‌رسد. مثلاً، هنگام زلزله بم و ورزقان برنامه‌های عادی خود را قطع نکرد و پوشش خبری گسترده و مستمر نداشت، این در حالی بود که در زلزله ورزقان، رسانه‌های اجتماعی (به‌ویژه فیسبوک) به پوشش گسترده موضوع پرداختند و آن را در ذهن مردم برجسته کردند.

ساعی ادامه داد: صداوسیما در مورد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حملات تروریستی تهران هم دیرتر از تلگرام و اینستاگرام رسید. این دیر رسیدن‌ها نشان می‌دهد که صداوسیمای ما یک سازمان رسانه‌ای حرفه‌ای نیست، بلکه سازمانی بوروکراتیک و محافظه‌کار است که همیشه از قافله رقابت با رسانه‌های اجتماعی از یک طرف و رسانه‌های فارسی‌زبان فراملی (ماهواره‌ای) از سوی دیگر باز می ماند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که اطلاعات رقبای نام برده آمیخته با حب و بغض و ناقص بوده و به شکل‌گیری شایعه و ابهام‌های خبری در مورد رویداد منجر می شود.

بر اساس این گزارش بسیار واضح است که وقتی صدا و سیما به عنوان یک نهاد رسانه ای رسمی و ملی به وظیفه خود به درستی عمل نکند، مسلما مخاطب که تشنه در یافت اخبار و اطلاعات است به منابع خبری دیگر روی می آورد. بنابراین، به نظر می رسد تا زمانی که نهادهای رسانه ای رسمی به درستی به وظیفه خود عمل نمی کنند نمی توانیم دست به تقبیح فعالیت های شهروند خبرنگاران بزنیم چراکه، اگر فعالیت های آنان نباشد احتمالا از بسیاری از حوادثی که در سطح شهر و کشورمان می افتد بی اطلاع خواهیم ماند.

به قول عزیزی که می گفت کاش هر کسی درست به وظیفه‌اش عمل کند. کاش شهروندان رسانه نبودند و رسانه‌ها نقش تماشاچی را نداشته باشند. کاش در این مواقع نیازی به شهروند خبرنگاران نباشد تا بدون آشنایی با مهارت‌های تهیه خبر در بحران، برای انتشار فیلمی کوتاه که بازدید بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به دست بیاورد، خود را به خطر بیندازند. کاش رسانه‌های ما حرفه‌ای‌تر رفتار کنند، مخصوصاً صداوسیما که رسانه‌ای دیداری و شنیداری است و فراگیر.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا