کانادا تازه‌ترین فضانوردان خود را شناخت

 

ساعاتی پیش در مراسم بزرگی که در شهر اتاوا، پایتخت کانادا برگزار شد، این کشور یک‌صد و پنجاهمین سالگرد تأسیس کنفدراسیون و اتحاد استان‌های این کشور و تشکیل کشور کانادا را جشن گرفت.

در این مراسم که مقام‌های مختلفی ازجمله ولیعهد انگلستان نیز حضور داشتند، سازمان فضایی کانادا دو فضانورد تازه این کشور را معرفی کرد.

در این مراسم جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در کنار نودیپ بانیس، وزیر علوم این کشور بر روی صحنه مراسم جشن تولد کانادا، در مجاورت مجلس این کشور حاضر شدند و جنی سیدی و جاشوا کوتریک را به نام دو عضو تازه گروه فضانوردان کانادایی معرفی کردند.

سازمان فضایی کانادا در طول سال گذشته مشغول بررسی و ارزیابی 3772 داوطلبی بود که برای ورود به گروه فضانوردان کانادا داوطلب شده بودند. پس از بررسی‌های متعدد، آزمایش‌های پزشکی و دوره‌های تمرینی درنهایت 17 نفر از آن‌ها به مرحله نهایی رسیدند و سرانجام امروز نخست‌وزیر این کشور تصمیم نهایی سازمان فضایی را اعلام و ورود این دو فضانورد به گروه فضانوردان کانادا را خوش‌آمد گفت.

دکتر جنی سیدی (Jenni Sidey) متولد شهر کلگیری در استان آلبرتا و فارغ‌التحصیل دانشگاه مک­گیل در شهر مونترال و دانشگاه کمبریج انگلستان است.

جاشوا کوتریک (Joshua Kutryk) سرهنگ دوم ارتش کانادا و فارغ‌التحصیل کالج نظامی سلطنتی کانادا است و پیش از پیوستن به برنامه فضایی این کشور، خلبان پروازهای آزمایشی این کشور بود و به‌طور خاص به آزمایش پرواز جنگنده‌های کانادایی CF-18 پرداخته بود.

نخست‌وزیر کانادا، در این مراسم زمان تبریک به اعضا تازه گروه فضایی این کشور بر اهمیت نوآوری و تلاش برای کاوش فضا، این آخرین سرحدات پیش روی انسان تأکید کرد.

کانادا یکی از شریکان برنامه فضایی ایستگاه بین‌المللی فضایی است و در بسیاری از پروژه‌های مشترک فضایی حضور دارد. بازوی رباتیک ایستگاه بین‌المللی فضایی، یکی از ابزارهای ساخت آژانس فضایی کانادا است که نقشی مهم در توسعه این ایستگاه دارد. همچنین برخی از فضانوردان کانادایی تاکنون علاوه بر حضور در ایستگاه فرماندهی آن را برعهده‌گرفته‌اند که ازجمله می‌توان به کریس هدفیلد اشاره کرد.

دولت کانادا در طرح بودجه سال 2016 خود متعهد شد در طول 8 سال آینده 379 میلیون دلار دیگر به برنامه ایستگاه بین‌المللی فضایی اختصاص دهد. البته ایستگاه فضایی تنها زمینه فعالیت فضایی کانادا نیست و این کشور در بخش‌های متعددی از مأموریت‌های غیر سرنشین دار به‌طور مستقل یا در مشارکت با سایر کشورها فعال است.

فضانورد کانادایی بعدی که به مدار زمین خواهد رفت، دیوید – سن ژاک است که قرار است در سال 2018 عازم ایستگاه بین‌المللی فضایی شود.

پوریا ناظمی 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا