ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای حفاری آبهای ژرف

 دکتر سورنا ستاری در ادامه سفرهای استانی خود به استان سیستان و بلوچستان امروز در شورای حفاظت منابع آب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از تجهیزات و تکنولوژی‌های خوب داخلی در بحث حفاری چاه‌ها برخودار هستیم، افزود: همچنین ضرورت دارد که شرکتهایی در خصوص توسعه تکنولوژی‌های حفاری سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی دارد با ارائه ایده‌ها و فکرهای نو به استان سیستان و بلوچستان در زمینه آبهای ژرف و جلوگیری از تبخیر آب یاری رساند.

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: استفاده از آبهای زیرزمینی به عنوان راه حلی برای مشکل کمبود آب از لحاظ تئوری و فیزیکی ممکن و قابل اجرا است.

ستاری گفت: آبهای ژرف آن دسته از منابع آب هستند که تجدیدپذیرند و به هیچ عنوان مخاطرات زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند و در چرخه هیدرولوژی شرکت دارند، از نظر شیمیایی کیفیت مناسبی داشته و از نظر عمق نیز بهره‌برداری از آنها اقتصادی است.

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: سالیانه 605 میلیون متر مکعب در سیستان و بلوچستان بیشتر از توان سفره‌های آب برداشت می‌شود.

جعفری تصریح کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز، حفر چاه‌های غیرمجاز جدید و اضافه برداشت از چاه‌ها از مهمترین مشکلات ما در حوزه مدیریت منابع آب استان است و ضرورت دارد در این زمینه در استان فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش منابع آبی و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی استان، در حال حاضر از مجموع 35 دشت استان، برداشت آب تنها در 8 دشت آزاد است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه چاه‌ها در زمینه اضافه برداشت از منابع آبی استان مشکلات زیادی ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر 300 چاه غیرمجاز در سطح استان وجود دارد و همچنین 300 چاه مجاز استان بیش از میزان مجوز خود برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 8 پروژه آبیاری و زهکشی توسط شرکت آب منطقه‌ای در سطح استان در حال اجرا است، گفت: اعتباری 22 میلیاردی جهت انجام پروژه‌های مطالعاتی مربوط به حوزه تامین منابع آب استان از دولت درخواست کرده‌ایم که در صورت تخصیص آن فاز مطالعات استان به اتمام می‌رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا