ماگوت تراپی به کمک درمان عفونت زخم جراحی می آید

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، عفونت زخم جراحی دومین علت شایع عفونت های بیمارستانی در همه کشورها از جمله ایران است و با توجه به نوع بیمارستان، بیمار و عمل جراحی از 3 تا 20 درصد متفاوت است. عفونت زخم جراحی به طور متوسط یک تا دو هفته سبب افزایش زمان بستری بیمار در بیمارستان می شود.
لارو درمانی یا ماگوت تراپی روشی است که در درمان زخم‌های مزمن از جمله بیماران مبتلا به زخم مزمن پای دیابتی یا زخم بستر استفاده می‌شود. در این روش، از لارو نوعی مگس به نام لوسیلیا سریکاتا (Lucilia sericata) که به صورت استریل کشت داده شده‌اند، جهت درمان بیماران استفاده می‌شود.
این لاروها با استفاده از ترشحات خود باعث حذف بافت‌ های مرده و عفونی شده و موجب بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند ترمیم آن می‌شوند. در حال حاضر «لارو درمانی» به عنوان یک روش تایید شده در برخی از کشورها از جمله ایران برای زخم های بستر و پای دیابتی بکار گرفته می‌شود.
دکترغلامرضا اسماعیلی جاوید در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: چند سالی است که لارودرمانی برای ترمیم زخم های بستر و پای دیابتی استفاده می شود و از این توانمندی می توان برای ترمیم عفونت زخم های مزمن جراجی های شکم ، سینه و قلب که به فضاهای شکم راه دارند، هم استفاده کرد.
وی اظهار کرد که در این شیوه درمانی به جای اینکه لارو مستقیم برروی زخم ها قرار گیرد در کسیه های مخصوص بیولوژیک قرار گرفته و این کسیه ها با رعایت اصول بهداشتی بر روی رخم ها گذاشته می شوند تا ترمیم زخم های جراحی عفونی در زمان کوتاه تری انجام شود.
جاوید ادامه داد که این روش پیشرفته تاکنون در اختیار دو شرکت آلمانی و آمریکایی بوده که با سعی و تلاش محققان این مرکز موفق به تولید این محصول در ایران شده ایم.
وی اظهار کرد: از این فناوری جدید می توان برای ترمیم زخم های ناشی ازجنگ ها هم استفاده کرد تا مجروجان جنگی براثر عفونت ناشی از زخم ها جان خود را از دست ندهند.

** لارودرمانی 1.5 برابر زمان ترمیم زخم های مزمن را کاهش می دهد
مدیر مرکزجامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، گفت: براساس مطالعات انجام شده، لارودرمانی 1.5 برابر زمان ترمیم زخم های مزمن را کاهش می دهد.
جاوید، زمان ترمیم زخم های مزمن را حدود سه ماه اعلام کرد و گفت: با استفاده از این فناوری زمان ترمیم زخم های مزمن به حدود نصف کاهش پیدا می کند.
وی تاکید کرد که بهره گیری از این فناوری جدید، علاوه بر کاهش زمان ترمیم زخم های مزمن، هزینه های درمانی را هم به صورت چشمگیری کاهش می دهد و بیمار زودتر را از درد و رنج این زخم رها می کند.
جاوید به توجه و مراقبت مناسب از زخم های مزمن در مراکز درمانی اشاره کرد وگفت:این زخم ها به دلیل عفونت می تواند مشکلاتی را برای بیماربه وجود آورد که با لارور درمانی می توان جلوی آنها را گرفت.
وی، تولید کسیه های مخصوص بیولوژیک لارو از راهبردی اصلی این مرکز اعلام کرد و گفت: با سعی و تلاش محققان ما، نمونه های این محصول تولید و قابل استفاده بیماران است.
جاوید به تجاری سازی لارودرمانی برای ترمیم زخم بستر و پای دیابت اشاره کرد و گفت:محققان این مرکزازچند سال پیش موفق شده اند این فناوری را در کشور تولید کنند و درحال حاضر در بیش از 50 شهر از این دستاورد علمی استفاده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا