خطر غرق شدن یک جزیره گردشگری چین

تصاویر هوائی گرفته شده از جزیره گردشگری جوزیژو (Juzizhou Islet) در کشور چین نشان می دهد این جزیره بر اثر بالا آمدن سطح آب های مجاور آن در حال غرق شدن است. این جزیره در آب های رود ژیانگ جیانگ (Xiangjiang) در نزدیکی شهر چانگ شا قرار دارد که مرکز استان هونان در چین محسوب می شود. گفتنی است به دلیل بالا آمدن سطح آب مناطق اطراف این جزیره، فعلا ورود به آن ممنوع شده و امکان تردد وجود ندارد.

کارشناسان در حال بررسی دلیل افزایش غیر عادی آب رودخانه هستند و احتمال داده می شود پدیده تغییرات آب و هوائی و افزایش روند ذوب یخچال های کوهستان های سرچشمه رود، دلیل اصلی این موضوع باشد. باید توجه داشت که این مساله جدا از موضوع افزایش سطح آب دریاهای جهان محسوب شده و دلیل آن می تواند ناشی از گرمایش زمین و تخریب یخچال های طبیعی باشد .

جزیره جوژیو یکی از مشهورترین جاذبه های استان هونان محسوب می شود که در شرق شهر چانگ شا قرار گرفته و کوهستان یو ئلو (Yuelu Mountain) در غرب آن است. این جزیره دارای منظره ای بسیار زیبا بوده و در داخل آن یک بنای سنگی بزرگ از جنس سنگ مرمر سفید ساخته شده که هر چهار مفهوم تمدن چینی را در خود مستتر کرده است.

موضوع مهم در رابطه با این جزیره ، اعلام خطر درباره افزایش آب رودخانه به طور غیر عادی است که برای نخستین بار احتمال غرق شدن این جزیره را مطرح کرده است. کارشناسان در حال بررسی دلیل افزایش غیر عادی آب رودخانه هستند و احتمال داده می شود پدیده تغییرات آب و هوائی و افزایش روند ذوب یخچال های کوهستان های سرچشمه رود، دلیل اصلی این موضوع باشد. باید توجه داشت که این مساله جدا از موضوع افزایش سطح آب دریاهای جهان محسوب شده و دلیل آن می تواند ناشی از گرمایش زمین و تخریب یخچال های طبیعی باشد .

بر اساس پژوهش های انجام شده توسط دانشمندان چینی در سال های گذشته ، تعداد دریاچه های موجود در منطقه موسوم به قطب سوم زمین یا همان فلات تبت  به شدت افزایش یافته است. منطقه موسوم به قطب سوم ، شامل پامیر ، کوه های هندو کش ، سلسله کوهستان هیمالیا و فلات تبت است . گفتنی است میزان ذوب یخچال های طبیعی این منطقه و تاثیرات گرمایش زمین بر مناطق فوق الذکر از سوی موسسه پژوهش های فلات تبت Institute of Tibetan Plateau Research  که از زیر مجموعه های آکادمی علوم چین محسوب می شود ، مورد بررسی و مطالعه قرار دارد.

بر اساس آمارهای موجود ، میزان مساحت کلی دریاچه های ثبت شده در منطقه قطب سوم در سال 2010 میلادی ، بالغ بر 570 تا 790 کیلومتر مربع بود .

بر اساس این مطالعات همچنین مشخص شد که دریاچه های مناطق یخچالی با سرعت بسیار بیشتری از دریاچه های غیر یخچالی این مناطق در حال رشد و گسترش هستند که این موضوع نشان دهنده روند سریع ذوب یخ های این مناطق است. در مطالعات انجام شده و آمارهای اخذ شده در فاصله سال های 1990 تا 2010 میلادی، این موضوع به وضوح قابل مشاهده است .

به گفته کارشناسان الگوی ذوب یخچال های این منطقه و شکل گیری دریاچه ها در آن ، کاملا متاثر از روند افزایش دمای کره زمین بوده و این مطالعات در حقیقت پایه یک پایش بلند مدت علمی در این منطقه را فراهم کرده است . ذوب این یخچال ها می تواند خطرات طبیعی بسیاری از جمله وقوع سیل را در پی داشته باشد. مطالعات در این مورد ادامه داشته و هنوز دلیل قطعی افزایش سطح آب به طور دقیق مشخص نشده است. تصاویر این گزارش تصویری در تاریخ 29 ژوئن برابر با هشتم تیرماه گرفته شده اند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا