فراخوان بان کی مون جهت ایجاد آینده‌ای پایدار برای کره زمین

 متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

«واژه "مادر" قدرتی شگرف در بردارد. خاطره زنانی را یادآور می شود که به ما حیات بخشیدند، ما را به عنوان کودک پرورش داده و کمک کردند به آنچه امروز هستیم تبدیل شویم. زمین مادری نهایی است – سیاره ای بی مانند که از زمان های بسیار دور، از حیات به هزاران گونه حمایت کرده است. به عنوان انسان، باید به نیاز فوری برای مراقبت های مادرانه بیشتر بپردازیم. تا هنگامی که زنده هستیم به هوا، آب، خاک حاصلخیز و هدایای بی شماری که این سیاره به خوبی در خود جای داده نیاز داریم.

با وجود این وابستگی، موجب بسی شگفتی است که چگونه اجازه داده ایم توسعه انسانی سریع و غالبا نابخردانه موجب مختل کردن بسیاری از نظام های ظریفی شود که برای هزاران سال به گونه ای موزون عمل می کردند. ما به گونه ای فزاینده از خسارتی که نوع بشر ایجاد کرده آگاهیم. آلودگی، کاهش منابع، ازبین بردن گونه‌های گیاهی و جانوری برای همیشه و شتابیدن به سوی لحظه‌ای استثنایی که ممکن است موجب تغییرعملکرد سیاره ما شود. حتی با این دانش ما باید روش‌های خود را متحول کنیم.

اما می توانیم دگرگون شویم و ۲۰۱۵ فرصتی مهم برای انجام آن ارائه می دهد. امسال جهان می خواهد دستور کارتوسعه پایدار پس از ۲۰۱۵ را نهایی کرده و به توافق جهانی تغییرات آب و هوایی معنا دار نوینی دست یابد. این فرایندها توان بالقوه برای تعریف دوباره از آینده‌ای بهتر برای ما را از راه امحای فقر مطلق در تمامی گونه های آن و احیای رابطه ما با این سیاره و تمامی موجودات آن را دارد.

اما تصمیمات مهمی که پیش رو است تنها برای رهبران جهان و سیاست گذاران نیست. امروز در روز "مادر زمین" (زمین پاک) از تک تک مردم می خواهم نسبت به اثرات انتخاب هایمان در این سیاره و تاثیر آن برای نسل‌های آتی مراقب باشند. هرکسی نمی‌تواند انتخاب‌های پایدار داشته باشد، اما برای آنانی که می توانند، تصمیمات ساده مانند رویکرد به سوی استفاده ازلامپ‌های کم مصرف یا خرید کالاهایی که صرفا مصرف خواهیم کرد را انجام دهند این امر می تواند جهان ما را متحول نماید. توان ایجاد دگرگونی با شما آغاز می شود. به عنوان جامعه جهانی، ما این فرصت را داریم تا ۲۰۱۵ را به نقطه عطفی در تاریخ بشری تبدیل کنیم. این می تواند سالی باشد که کودکان و نوه های ما به خاطر خواهند سپرد زیرا به مانند هنگامی است که انتخاب کردیم آینده ای پایدار و انعطاف پذیر بسازیم هم برای "مادر زمین" و هم برای تمامی آنانی که هنوز از غافله توسعه عقب مانده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا