ژاپن در راه ماه

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن موسوم به JAXA از ارایه پیشنهادی خبرساز به دولت این کشور خبر داده که بر اساس آن چیزی در حدود سال 2030، پای یک انسان را به ماه باز می شود.
این برای نخستین بار در تاریخ است که آژانس اکتشافات فضایی ژاپن از تمایل خود برای اعزام فضانورد به نقطه ای ماورای ایستگاه فضایی بین المللی خبر می دهد.
این آژانس فضایی همچنین اعلام کرد که پروژه اعزام فضانورد به ماه به احتمال فراوان بخشی از یک مأموریت بین المللی خواهد بود.
اعلام خبر اخیر از سوی آژانس اکتشافات فضایی ژاپن تازه ترین مورد درخصوص طرحهای جاه طلبانه کشورهای آسیایی در عرصه اکتشافات فضایی به شمار می آید.
به باور کارشناسان، رقابت بزرگی در آسیا میان چند کشور در زمینه اکتشافات فضایی آغاز شده که به نوعی تداعی کننده رقابت فضایی آمریکا و شوروی سابق در دوران جنگ سرد است.
پیشتر چین هم اعلام کرده بود که تا سال 2020 مریخ نوردی را به این سیاره خواهند رساند. این کشور همچنین مأموریت سرنشین داری را برای ماه در آینده ای نه چندان دور تدارک دیده است.
از سوی دیگر هند در نیمه نخست سال آینده، دومین مأموریت بدون سرنشین خود به سوی ماه را انجام می دهد. این کشور در سال 2008  به عنوان چهارمین کشوری در دنیا لقب گرفت که پرچم خود را در ماه به احتزاز درآورد. پیشتر آمریکا، روسیه و چین موفق به انجام این کار شده بودند.
هند در سال 2014 نیز کاوشگری را به مدار مریخ رسانده بود که تقریبا همزمان شده بود با ورود کاوشگر «می ون» ناسا. البته پروژه هندی ها با هزینه بسیار کمتری انجام شده بود.

 

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : cnn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا