سالانه یک درصد به جمعیت دیابتی کشور اضافه می‌شود

به گزارش سیناپرس، دکتر فریدون عزیزی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که دیابت در کشورها شایع و رشد فزاینده‌ای دارد، اظهار کرد: در همه کشورهای جهان دو بیماری چاقی و دیابت بعنوان بیماری‌های قرن شناخته شده‌اند. دلیل عمده افزایش این دو بیماری اشکال در شیوه زندگی است که با دریافت کالری (انرژی) زیاد از غذاها، عدم مصرف غذاهای سالم و نیز کاهش شدید فعالیت بدنی انسانها همراه است.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شیوع دیابت در کودکان و نوجوانان کمتر و محدود به دیابت نوع 1 است که حدودا 4 نفر در هر 10000 نفر است اما بعد از سن 20 سالگی شیوع دیابت نوع 2 در کشور ما از 7 درصد در 10 سال گذشته به بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بدیهی است که دیابت در شهرها و به ویژه کلان شهرها بیشتر از روستاها است،‌ بطوریکه در مطالعه «قند و لیپید تهران» از هر 100 نفر 15 نفر مبتلا به دیابت و 15 نفر دیگر نیز «پره دیابتی» هستند، یعنی قندخون آنها بین افراد سالم و افراد دیابتی است که بیشتر آنها در آینده دیابتی می‌شوند و یا عوارض دیابت را خواهند داشت.

عزیزی با بیان اینکه با افزایش سن، شیوع دیابت افزایش می‌یابد به نحوی که پس از سن 60 سال از هر دو نفر یک نفر مبتلا به دیابت و یا «پره دیابت» است. در «مطالعه قند و لیپید تهران» هر سال یک درصد به جمعیت دیابتی اضافه می‌شود. این مطالعه عوامل خطر بروز دیابت را کاملاً شناسایی کرده است که باید در برنامه‌های کشور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر (همچون دیابت) مد نظر قرار گیرد.

فقط 10 تا 20 درصد افراد جامعه فعالیت بدنی مناسب دارند

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ‌ریز و متابولیسم همچنین با اشاره به عارضه پوکی استخوان، با بیان اینکه پوکی استخوان، به ویژه پس از سن یائسگی در خانم‌ها شایع است، اظهار کرد: نتایج «مطالعه قند و لیپید تهران»  و نیز مطالعات مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه‌های کشور در سال‌های 1379 تا 1383 شیوع بالای این بیماری را نشان می‌دهد. بطوریکه  7 تا 15 درصد افراد 60-50 ساله و 25 درصد افراد بالای 60 سال دچار استئوپروز هستند.

وی افزود: از عوامل خطری که در کشور ما وجود دارد و می‌تواند در پیشگیری کمک کند، کمی مصرف لبنیات (و در نتیجه دریافت کلسیم ناکافی)، کمبود ویتامین D و کمی فعالیت بدنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عزیزی تصریح کرد: هر فرد حداقل 2 لیوان شیر (و یا معادل آن از لبنیات دیگر) و در سنین رشد و پیری حداقل سه لیوان شیر یا معادل آن را باید مصرف کند. کمتر از 10 درصد از افراد جامعه ما چنین دریافتی را دارند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد دروریز و متابولیسم گفت: کمبود ویتامین D در کشور بسیار شایع است چون زندگی کنونی اجازه تماس خورشید با بدن انسان را به صورت روزانه نمی‌دهد، از این رو بیش از نیمی از افراد جامعه کمبود خفیف یا شدید ویتامین D را دارند.

وی اظهار کرد: مطالعات ما و دیگران نشان می‌دهد که فقط 10 تا 20 درصد افراد جامعه فعالیت بدنی مناسب دارند و 60 درصد افراد فعالیت بدنی بسیار کم انجام می‌دهند که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان است.

عزیزی تاکید کرد: شناسایی پوکی استخوان به ویژه، در زنان یائسه بسیار حائز اهمیت است زیرا با درمان مناسب از بروز شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا